چکیده:
در مقالهی پیشرو تأثیر شبکهی اجتماعی در رفتارها و نیات باروری زنان بررسی شده است. این مطالعه به شیوهی پیمایش نمونهای در میان زنان متأهل 35-18 سالهی ساکن شهر تهران اجرا و دادههای آن با استفاده از ابزار پرسشنامهی محقق ساخته گردآوری شد. یافتهها نشان داد که متوسط باروری ایدهآل زنان بررسی شده 1/2 فرزند، باروری مطلوب 9/1 فرزند و تعداد فرزندان زنده متولد شده زنان (CEB) تا زمان بررسی 3/1 فرزند است. همچنین، نتایج بررسی نشان داد والدین زنان پاسخگو نفوذ و فشار بیشتری در فرزندآوری و همچنین حمایت و مراقبت از فرزندان آنها دارند. نتایج تحلیل چند متغیره نشان داد، در کنار متغیرهای جمعیتی نظیر سن، تحصیلات و درآمد، هنجارها و رفتارهای باروری افراد مهم در شبکهی اجتماعی (نظیر برادر، خواهر و دوستان) و همچنین حمایت خانوادگی تأثیر معناداری در نیات و رفتارهای باروری زنان دارد. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که باروری نه تنها تحت تأثیر خصوصیات فردی و جمعیتشناختی است، بلکه از خصوصیات و رفتارهای افرادی که فرد با آنها در تعامل است و شبکهی اجتماعی که بدان تعلق دارد نیز تأثیر میپذیرد. مکانیزم این اثرگذاری از طریق فرآیندهای یادگیری، سرایت، نفوذ و فشار اجتماعی است.
The aim of this paper is to examine the effects of social network on women's fertility intentions and behaviors. The study was conducted using sampling survey and its data was collected through a questionnaire for 384 married women aged 18-35 years old in the city of Tehran. The results showed the average of ideal fertility for women was 2.1 children، desired fertility was 1.9 children and actual fertility (CEB) was 1.3 children per women. In addition، findings indicated that the women's parents have a greater influence and pressure on the childbearing، as well as، the care and support of children. Multivariate analysis revealed in addition to demographic variables such as age، education، and income، the norms and behaviors of fertility in the social network (for brothers، sisters، and friends)، as well as، family supports have significant effects on women's fertility intentions and behaviors. In conclusion، fertility is not only affected by individual and demographic characteristics، but also affected by the characteristics and behaviors of people that interact with them and social network that he belongs. The recent effects are through the mechanisms of social learning، contagion، influence، and pressure.