چکیده:
مجاز مرسل یا «متانومی» واژهای یونانی است و به معنای تغییر اسم است. این امر، صورتی از سخن است که براساس رابطۀ جفت شدگی (همنشینی) میان واژههای مجازی وحقیقی ساخته میشود. این اصطلاح در بسیاری از زبانهای ملل در مغرب زمین نیز وجود دارد. به طوری که زبانشناسان نیز در زمینه مجاز مرسل تحقیقات وسیعی انجام دادهاند.
تحقیق حاضر مطالعهای اسنادی است که به تجزیه و تحلیل ابیات منظومۀ خسرو وشیرین نظامی، به منظور بررسی انواع مجاز مرسل از نظر شناختی، میپردازد. در این پژوهش تلاش برآن است تا براساس چارچوب نظری سوسور روابط جانشینی (استعاره) و همنشینی (مجاز مرسل) واژگان، را در ابیات ذکرشده مورد بررسی قرار دهیم.
نتایج حاصل بیانگر این است که چارچوب معرفی شده این قابلیت را دارد که برای تحلیل ابیات این کتاب به کارگرفته شود و با توجه به اینکه فرآیند مجاز مرسل در اشعار از جایگاه ویژهای برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: نتيجه آزمون t مقدار tمشاهده شده درجدول، برابر با (89/4-) است و از مقدار بحراني بزرگتر است، پس فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان این گونه نتیجه گیری کرد: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه سيالي) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
فرضيه چهارم: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده اند نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند، بیشتر است.