چکیده:
شناخت رفتار هزینه در واکنش به تغییرات سطح تولید و فروش برای مدیریت شرکتها از اهمیت زیادی برخوردار است. در مدل رایج و سنتی رفتار هزینهها، هزینههای متغیر به نسبت تغییرات در سطح فعالیت تغییر میکنند، به این معنا که اندازه تغییر در هزینهها تنها به میزان تغییر در سطح فعالیت بستگی دارد و نه به جهت تغییر؛ اما نظریهی جدید در مورد رفتار هزینهها حاکی از آن است که میزان درصد افزایش هزینهها با افزایش حجم فعالیت، بیشتر از میزان درصد کاهش هزینهها درنتیجهی کاهش همان حجم فعالیت است. این نوع رفتار هزینه به «چسبندگی هزینهها» معروف شده است. عوامل متعددی بر چسبندگی هزینهها موثر است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت چسبندگی هزینههای اداری و عمومی در چرخه حیات شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. به این منظور فرضیههایی در این پژوهش ارائهشده است که به آزمون و بررسی تحلیلی وضعیت چسبندگی هزینههای اداری و عمومی در چرخه حیات شرکتها میپردازد. جامعه آماری شامل کلیهی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورهی 9 ساله از 1391 تا 1399 است. از بین کل جامعه، با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 167 شرکت انتخابشده و موردبررسی قرارگرفته است. جهت بررسی فرضیهها از تحلیل رگرسیون به روش دادههای پنلی استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که در سالهای موردبررسی بین چسبندگی هزینهها و چرخه حیات شرکت رابطه معنیداری وجود دارد. بهعبارتدیگر، چرخه حیات شرکت باعث کاهش چسبندگی هزینه در شرکتها میشود. ازاینرو، فعالیتهایی که در جهت شناخت عوامل تعیینکنندهی ساختار هزینهی شرکتها انجام میشود، باید با توجه به انگیزههای مدیران در اتخاذ تصمیمات مرتبط با هزینهها و منابع این شرکتها، خصوصا انگیزههای ناشی از نمایندگی باشد.
Understanding cost behavior in response to changes in production and sales levels is important for corporate management. In the traditional model of cost behavior, variable costs change in proportion to changes in the level of activity, meaning that the magnitude of the change in costs depends only on the amount of change in the level of activity and not on the direction of change. But a new theory of cost behavior suggests that the percentage increase in costs with increasing activity is greater than the percentage reduction in costs as a result of the same decrease in activity. This type of cost behavior is known as "cost stickiness". Numerous factors affect the stickiness of costs. The purpose of this study is to investigate the stickiness of administrative and general expenses in the life cycle of companies listed on the Tehran Stock Exchange. For this purpose, hypotheses have been presented in this study that test and analyze the state of stickiness of administrative and general expenses in the life cycle of companies. The statistical population includes all companies listed on the Tehran Stock Exchange during a 9-year period from 2012 to 2021. From the whole community, 761
companies have been selected and surveyed using the systematic sampling method. To test the hypotheses, regression analysis using panel data method was used. The results show that there is a significant relationship between cost stickiness and company life cycle in the years under review. In other words, the company life cycle reduces cost stickiness in companies. Therefore, activities that are performed to identify the factors that determine the cost structure of companies, should be given the motivation of managers in making decisions related to the costs and resources of these companies, In particular, the motives arising from representation
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش بررسي وضعيت چسبندگي هزينه هاي اداري و عمومي در چرخه حيات شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
کاما و ويس (٢٠١٣)، در تحقيقي با عنوان تأثير اهداف سود و انگيزه هاي مديريتي بر چسبندگي هزينه ها، با بررسي ٩٧،٥٤٧ مشاهده از ١١٧٥٨ شرکت در طي سال هاي ٢٠٠٦-١٩٧٩ نشان دادند که انگيزه ي مديران براي اجتناب از زيان و کاهش سود، دستيابي به پيش بيني سود تحليلگران مالي و پيش بيني مديران از درآمد آتي و همچنين هنگام کسادي خريدوفروش (کاهش سطح فروش ) افزايش مييابد.
УlnOCit = β0 + β1 УlnREVit + β2 REVDECit УlnREVit + εit(1) در پژوهش حاضر اما هدف ، بررسي تأثير انگيزه مديران براي دستيابي چرخه حيات شرکت به اهداف سود بر روي چسبندگي هزينه ها در زمان کاهش و همچنين افزايش سطح فروش است ؛ بنابراين ، جهت آزمون تأثير (١) انگيزه اجتناب از زيان (٢) انگيزه ي اجتناب از کاهش سود و (٣) انگيزه اجتناب از زيان و يا کاهش سود، بر روي چسبندگي هزينه ها، مدل رگرسيوني ABJ همانند پژوهش انجام شده توسط کاما و ويس (٢٠١٣) بسط داده ميشود.
Cost Behavior Models Analysts and Investors Use. Temple University, http://ssrn.
Examining the stickiness of administrative and general expenses in the life cycle Abbas Ghodrati zoeram *1 Mohammad Norouzi 2 Elham bagheri iraj 3 Dariush Nasiri 4 Date of Receipt: 2022/04/07 Date of Issue: 2022/05/17 Abstract Understanding cost behavior in response to changes in production and sales levels is important for corporate management.