چکیده:
عموما پس از بحرانهای مالی منبعصت از بحرانهای بانکی, توجه
مقرراتگذاران بینالمللی به ارتقای سلامت بانکی و ضرورت اعمال تغییرات
شگرف در استانداردهای بینالمللی ناظر بر سلامت بانکها جلب شده است.
در حقیقت از آنجا که پانکها نقشی کلیدی در نظام مالی ایفا میکنند» الزام
سلامت بانکی جهت دسترسی به ثبات مالی بهعنوان زیربنای این تغییرات
همواره دنبال شده است. با این وجود در گذر زمان و با توجه به پیشرفتهای
حاصله در حوزه فعالیت و نوع خدمات بانکی و همچنین ابزارهای مورد
استفاده در این صنعت, گستره متفاوتی از بعد سلامت بانکی مورد توجه
قرار گرفته است.
بهعنوان مثال» در پاسخ به بحران دهه ۸۰ و جهت تامین سلامت بانکی»
اولین متغیری که مورد توجه ویژه مقرراتگذاران قرار گرفت» سرمایه بانکها
بود که در قالب نسبت کفایت سرمایه قانونی؟ و در پوشش توافقنامه سرمایه
بال یک" توسط کمیته نظارت بانکی بال* در سال ۱۹۸۸ معرفی شد. از این رو
بهعنوان یکی از اولین و مهمترین اقدامات در دستیابی به سلامت بانکی» تامین
سرمایه لازم و در قالب نوع مشخصی از سرمایه برای پوشش ریسکهای ناشی
از فعالیت واسطهگری مالی بانکها در جهت جلوگیری از انتقال سریع هر نوع
اسیب وارده به بانک و شبکه بانکی به سپردهگذاران و از این رو به دیگر عوامل
اقتصادی, مورد توجه قرار گرفت.
در حقیقت چون نسبت کفایت سرمایه با توجه به میزان ریسک و
خطرپذیری موجود در داراییهای بانکها تنظیم بهعنوان سپری
پسین برای جذب زیانهای بالقوه بانک در صورت تحقق ریسکهای فوق عمل
کرده و از این منظر به سلامت بانکی کمک میکند. در طرف مقابل نیز چون
افزایش سرمایه برای بانک پر هزینه است, حفظ نسبت کفایت سرمایه قانونی
برای پوشش ریسکهای معطوف به سبد داراییهای بانک» هزینهای را بر دامنه
خطرپذیری بانک بار کرده و احتمال خطر اخلاقی بانک در ریسکپذیری بالا
و بهخطر انداختن منافع ذینفعان و از رو به چالش کشیده شدن سلامت بانکی
را به حداقل میرساند.
هر چند در گذر زمان در کنار این متغیر» شاخصهای دیگری از سلامت
سس
کفایت سرمایه بانکهاء حرکتی رو به نزول در دو سال اخیر؟
....
بانکی و حتی ابعاد دیگری از فرآیند بانکداری*مورد توجه وافر قرار گرفتند.ء اما
همچنان متغیر کفایت سرمایه از اهمیتی کلیدی در این زمینه برخوردار است.
به بیان دقیقتر با وقوع تحولات جدیدی در بانکداری و بهدنبال آن تغییر حوزه
و منشا بحرانهای بانکی, هر چند حوزههای دیگری در دستیابی به ثبات مالی
از طریق ارتقای سلامت بانکی مورد توجه قرار گرفتند؛ اما بهواسطه گسترش
ریسکهای بانکداری و واسطهگری مالی, همواره بر اهمیت نقش نسبت کفایت
سرمایه" بهعنوان آخرین سپر و مهمترین سد جلوگیریکننده از انتقال شدید
بحران بانکی به اقتصاد افزوده شده است.
شاهد این امر نیز طراحی نسخههای جدیدتر توافقنامه کفایت سرمایه بال
در قالب بال دو و بال سه است. به بیان دقیقتر در بین رهنمودهایی که توسط
کمیته نظارت بانکی بال منتشر شده عموما رهنمودهای مربوط به کفایت
سرمایه از چالش برانگیزترین رهنمودها بوده و همواره دقت زیادی در زمینه
نحوه پیادهسازی آنها اعمال شده است.
این در حالی است که در نظام بانکی ایران با وجود گذر بیشتر کشورها
به نسخه نهایی توافقنامه کفایت سرمایه (بال سه)» صرفا توافقنامه سرمایه
بال یک پیادهسازی شده و از این رو از نظر ساختاری بهوضوح عدم پوشش
مناسب سرمایه برای ریسکهای معطوف به عملیات بانکی مشاهده میشود.
در حقیقت عدم لحاظ پوشش سرمایهای برحسب ریسکهای معطوف به آنها
و صرف در نظر گرفتن نوع کلی طرفمقابل نمیتواند سپر دفاعی مناسبی را
برای سلامت مالی بانکها فراهم آورد. از این رو کاستی فنی توافقنامه سرمایه
بال یک در الزام پانکها به نگهداری سرمایه لازم برای پوشش مناسب ریسک
سلامت مالی شبکه بانکی از منظر سرمایه را افزایش خواهد داد که با وجود
پیادهسازی این توافقنامه در کشور با عدم تمکین بانکها از حداقل نسبت
کفایت سرمایه لازم در قالب نسخه بال یک در شبکه بانکی مواجه باشیم . از
این رو در این مقاله ارزیابی وضعیت نسبت کفایت سرمایه شبکه بانکی برای
تشریح موقعیت کنونی و پاسخگویی به مساله فوق مورد بررسی قرار میگیرد.