چکیده:
زمینه و هدف: اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی فعالیتی تحلیلی است که در طی آن ابعاد مختلف حیطه تصمیمگیریهای اخلاقی کتابداری و اطلاعرسانی بررسی می شود. با توجه به ضرورت و هدفهای آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی، تحقیق حاضر قصد دارد ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و همچنین فرصتها و تهدیدهای آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی (عوامل خارجی)، در قالب مدل SWOT (strengths and weakness and opportunities and threats) راهبردهای اثربخش را به منظور توسعه آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ارائه دهد.
مواد و روشها: از تعداد 45 عضو هیئت علمی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1390 در قالب مطالعهای مقطعی نظرخواهی شد. پس از نظرخواهی، به وزندهی (میزان اهمیت) و رتبهبندی هر کدام از این عوامل پرداخته و سپس راهبردها در قالب مدل SWOT ارائه گردید.
یافتهها: در بررسی عوامل داخلی، از بین نقاط قوت، بیشترین میزان اهمیت (وزن) مربوط به «وجود منابع اسلامی و تاریخی غنی در زمینه اخلاق اطلاعات و اطلاعرسانی» با وزن 1/0 و رتبه 9/2 و بین نقاط ضعف بیشترین میزان اهمیت مربوط به «نبود جایگاه جدی آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی در برنامههای آموزشی» با وزن 09/0 و رتبه 7/2 بود. با توجه به مجموع امتیازها در جدول تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (85/2) و خارجی (87/2)، میتوان گفت واکنش اعضای هیئت علمی نسبت به نقاط قوت و ضعف و همچنین نسبت به فرصتها و تهدیدها در آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی، کمتر از حد متوسط بوده است.
نتیجهگیری: در قالب مدل SWOT، در مجموع 17 راهبرد در قالب راهبردهای رقابتی، تهاجمی، احتیاطی و تدافعی ارائه شده که اعتبار آنها بر اساس سنجش جامعه مورد مطالعه، زیاد بوده است. اولویتهای اول تا سوم به ترتیب به آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی به صورت بینرشتهای توسط استادان اخلاق و استادان علوم کتابداری و اطلاعرسانی، آموزش اخلاق و به کارگیری روشهای نوین آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی، اختصاص یافته است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ضرورت و هدفهای آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی، تحقیق حاضر قصد دارد ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و همچنین فرصتها و تهدیدهای آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی (عوامل خارجی)، در قالب مدل SWOT (strengths and weakness and opportunities and threats) راهبردهای اثربخش را به منظور توسعة آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ارائه دهد.
با توجه به مجموع امتیازها در جدول تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (85/2) و خارجی (87/2)، میتوان گفت واکنش اعضای هیئت علمی نسبت به نقاط قوت و ضعف و همچنین نسبت به فرصتها و تهدیدها در آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی، کمتر از حد متوسط بوده است.
در سالهای اخیر با افزایش تعداد موارد مشکلات اخلاقی، آموزش و ترویج اخلاق حرفهای در میان دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی اهمیت دوچندانی یافته است (لاوه و سیدهاوس، 1990<FootNote No="251" Text=" Loveh and Seed house.
پرسشنامة دوم برای شناسایی میزان اهمیت و رتبة هر کدام از عوامل خارجی تأثیرگذار بر آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی شده بود.
با توجه به مجموع امتیازها (85/2)، میتوان گفت واکنش اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور نسبت به نقاط قوت و ضعف در آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی </رجوع شود به تصویر صفحه> کمتر از متوسط بوده است و ضرورت دارد این نقاط قوت و ضعف در آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی مورد توجه جدیتر قرار گیرد.
با توجه به مجموع امتیازها (85/2) میتوان گفت واکنش اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور نسبت به فرصتها و تهدیدها در آموزش اخلاق کتابداری و اطلاعرسانی کمتر از متوسط بوده است.