چکیده:
هدف: هدف این طراحی مدل، اندازه گیری رضایت دانشجویان از کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بود.
روش: به لحاظ روش پژوهش، این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد عضو کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل می دهند (832 =N) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، تعداد 168 نفر از آنان از طریق نمونه گیری تصادفی ساده برای انجام تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان و کارشناسان، تایید شد. به منظور بررسی روایی سازه (شامل روایی همگرا، تشخیصی و منطقی) و پایایی ابزار تحقیق و برآورد مدل اندازه گیری پژوهش، از تحلیل عاملی تاییدی از طریق نرم افزار AMOS20 استفاده شد.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد اهمیت هر پنج عامل بررسی شده در قالب مدل مفهومی پژوهش، بر اساس داده های میدانی، مورد تایید قرار گرفته است (برازش مناسب مدل). این عوامل شامل کیفیت خدمات، تسهیلات و فضای کتابخانه، کیفیت منابع کتابخانه ای، خدمات پشتیبانی و زیرساختها و امکانات، دارای رابطه ای معنادار با سازه اصلی مورد مطالعه یعنی رضایت دانشجویان از کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بودند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج کسب شده می توان نتیجه گرفت زیربنای تئوریکی تحقیق معتبر بوده و مدل/ مقیاس توسعه داده شده، برای سنجش میزان رضایت دانشجویان از کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان مناسب بود.
Objective: The main objective of this study was to design the measurement model of students‘ satisfaction with library of agricultural faculty in University of Zanjan using confirmatory factor analysis.
Method: Methodologically، the study was a descriptive- correlative research. The statistical population of the study consisted of all the M.Sc. students who were member in the library (N=832 ). According to the Krejcie & Morgan table، a sample size of 168 was selected using the random sampling technique (n=168). Data were collected by a questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The confirmatory factor analysis was used in order to determine the construct validity (e.g. convergent، divergent and nomological validity) and the reliability of the instrument and estimate the measurement model using the AMOS software.
Findings: The results showed that importance of the all five factors mentioned in the research conceptual model has been verified based on field data (appropriate fit of the model) and these factors including: services quality، facilities and environment of library، resources quality of library، logistic services and structures and equipment had a significant relationship with construct of students‘ satisfaction with library of agricultural faculty in University of Zanjan.
Conclusion: Based on the findings، it can be concluded that the theoretical foundation of the study was valid and the developed model/ scale for measuring the students‘ satisfaction with library of agricultural faculty in University of Zanjan was appropriate.