چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانه های دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل(SWOT) است که به صورت مورد پژوهی درکتابخانههای دانشگاه اصفهان انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه کتابخانههای دانشگاه اصفهان است که مورد تحلیل قرار گرفتهاند. دادههای این پژوهش از طریق 2 پرسشنامه محققساخته گردآوری شده است.
یافتهها: دادههای حاصل از ارزیابی عوامل داخلی (قوتها- ضعفها) نشان میدهد نقاط قوت اصلی کتابخانه در مقابل نقاط ضعف اصلی دارای برتری است ولی بعد مالی، نیروی انسانی، فنی، ارتباط با مشتریان، قوانین، مقررات و سیاستها دارای ضعف است. دادههای حاصل از ارزیابی عوامل خارجی (فرصتها- تهدیدها) نشان میدهد تهدیدهای اصلی کتابخانه بر فرصتهای آن برتری دارد ولی کتابخانه در بعد محصولات و خدمات با تهدیدهای زیادی مواجه است. در این پژوهش 4 راهبرد تهاجمی،10راهبرد تنوع، 5 راهبرد تغییر جهت و 8 راهبرد تدافعی ارائه گردید.
نتیجه گیری: بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاه اصفهان نشان داد این کتابخانهها اگرچه در معرض تهدیدهای محیط خارجی قرار دارند، وضعیت مناسبی برای استقرار تجارت الکترونیکی داشته و راهبردهای تنوع کمک شایانی در تحقق این امر دارند.
Purpose: The purpose of this paper was to provido a strategic analysis for the establishment of electronic commerce in Isfahan university libraries and to present proper strategies with using SWOT matrix.
Methodology: A survey method was used and statistical population included Isfahan University Libraries . iInformation was collected through 2 developed questionnaieres.
Findings: Evaluation of internal factors showeds that Strengths outweigh weakness but financial dimension of human resources، technical dimension، customer factors، rules and policies have weakness. The findings also showed that the Library threats outweigh opportunities but library had many threats in the products and services dimension. In this research we presented 4 offensive strategies، 3 diversification strategies، 8 shift strategies and 3 defensive strategies.
Results: the status of Isfahan University libraries shows that، although these libraries are under threats of external environment but they have a good status for the establishment of electronic commerce. Diversity strategies will help achieving this establishment.
خلاصه ماشینی:
com"/> چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل(SWOT) است که به صورت مورد پژوهی در کتابخانههای دانشگاه اصفهان انجام شده است.
نتیجهگیری: بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاه اصفهان نشان داد این کتابخانهها اگرچه در معرض تهدیدهای محیط خارجی قرار دارند، وضعیت مناسبی برای استقرار تجارت الکترونیکی داشته و راهبردهای تنوع کمک شایانی در تحقق این امر دارند.
از طرفی، بررسی نویسندگان مقاله نشان میدهد پژوهشی دربارة تدوین راهبردهایی برای استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی داخل و خارج از ایران بر اساس مدل SWOT صورت نگرفته است.
با این حال، پژوهشی دربارة تدوین راهبردهایی برای استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی داخل و خارج از ایران بر اساس مدل SWOT صورت نگرفته است.
) مطابق با جدول1 انجام نیازسنجی آموزشی با امتیاز (5) بیشترین قوت کتابخانههای دانشگاه اصفهان در این بعد شمرده میشود و بیشترین ضعف این کتابخانه، در مشارکت نداشتن در اجرای برنامه تجارت الکترونیکی و مشارکت در تدوین برنامه تجارت الکترونیکی، نبود برنامه سالیانه آموزش، کفایت متخصصان فنی کتابخانه، تعداد کارکنان دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر با مدرک فناوری اطلاعات یا مرتبط در کتابخانه است.
) جدول 5، نشان میدهد وضعیت کتابخانهها در این بعد با میانگین 04/4 برای استقرار تجارت الکترونیکی مناسب است و دارای قوتهای بسیاری از جمله توانایی کتابخانه در دیجیتالی کردن و عرضه و مبادله اطلاعات کتابشناختی کتاب و مجلات هستند.
) جدول 13، نشان میدهد در بخش تهدیدها شاخصهایی که دارای بار منفی بوده به صورت تیره مشخص شده است وکتابخانهها در این بعد فرصتی در اختیار ندارند و در عوض برای استقرار تجارت الکترونیکی با تهدیدهای بسیاری مواجهند که مهمترین آنها وابستگی مالی کتابخانه به منابع مالی دانشگاه است.