چکیده:
هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفه ای و زمینه ای) مدیران کتابخانه های آستان قدس رضوی و وجود رابطه بین این دو متغیر است.
روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی است و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل100 مدیر شاغل در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کجرسی و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 86 نفر انتخاب شد و پرسش نامه پژوهش بین آنها توزیع گردید که در نهایت تعداد 78 پرسش نامه بر گشت داده شد. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه استاندارد استفاده شده است: 1. پرسش نامه هوش اجتماعی 2. پرسش نامه عملکرد وظیفه ای ـ زمینه ای.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد وضعیت عملکرد شغلی مدیران کتابخانه های آستان قدس رضوی بالاتر از حد متوسط و وضعیت هوش اجتماعی آنان کمتر از حد متوسط است. مشخص شد بین هوش اجتماعی مدیران با عملکرد شغلی وظیفه ای آنان و نیز بین هوش اجتماعی با عملکرد زمینه ای آنان رابطه معناداری وجود دارد، اما بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران (وظیفه ای و زمینه ای) رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین بین متغیرهای جمعیت شناختی (تحصیلات، جنسیت، سابقه کار و نوع استخدام) و عملکرد شغلی مدیران نیز تفاوت معناداری وجود نداشت و هوش اجتماعی مدیران برحسب جنسیت متفاوت بود.
نتیجه گیری: با تقویت مولفه های مختلف هوش اجتماعی مدیران، می توان ضمن ارتقای هوش اجتماعی آنان، زمینه بهبود و افزایش عملکرد شغلی آنها را نیز فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
"/> چکیده هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفهای و زمینهای) مدیران کتابخانههای آستانقدسرضوی و وجود رابطه بین این دو متغیر است.
هوش اجتماعی، عملکرد شغلی، عملکرد وظیفهای، عملکرد زمینهای، سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی مقدمه و بیان مسئله در دهههای پایانی قرن بیستم و در آغاز هزارۀ سوم، موضوعی که نظر پژوهشگران حوزه مدیریت را به خود جلب نموده این است که ضریب هوشی، تنها عامل موفقیت و بهبود عملکرد مدیران نیست، بلکه مدیر ضمن برخورداری از هوش فکری، باید از بهرۀ هوشی بالایی در حوزههای هوش هیجانی<FootNote No="3" Text=" Emotional intelligence"/> و هوش اجتماعی<FootNote No="4" Text=" Social intelligence"/> نیز برخوردار باشد (نورایی و ساعیارسی، 1389)؛ بهگونهای که برخی پژوهشگران، نقش هوش اجتماعی را تا 80% و نقش هوش منطقی را ـ در زندگی و رهبری سازمانها ـ تنها 20% میدانند (سرفرازی و معمارزاده، 1389).
بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفهای و زمینهای) مدیران کتابخانههای آستانقدسرضوی چه رابطۀ معناداری وجود دارد؟ مبانی نظری بهمنظور درک بهتر از دو مفهوم هوش اجتماعی و عملکرد شغلی، نخست باید دربارۀ این مفاهیم توضیح مختصری داده شود که در ادامه به آنها پرداخته شده است.
پیشینة پژوهش با توجه به اینکه در پژوهش حاضر متغیرهای هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفهای و زمینهای) مدیران بررسی شده است، تلاش شد تا پیشینههای موجود برای هر یک از این عوامل بهتنهایی و همچنین در ارتباط با یکدیگر مرور شود؛ اما بهدلیل گستردگی پیشینهها، تنها پژوهشهایی بررسی خواهد شد که در آنها هر دو متغیر مورد سنجش قرار گرفته باشد.
یکی از اصلیترین یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفهای و زمینهای) مدیران کتابخانههای آستانقدسرضوی، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (جدول 9).