چکیده:
در سالهای اخیر به واسطه پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات و
ارتباطضات. تغییرات شگرفی در محیطهای کسب و کار به ویژه صنعت
خدمات مالی و بانکداری ایجاد شده است. ظهور پدیدههایی مانند
شبکههای اجتماعی, هوش مصنوعی, واقعیّت مجازی و افزایش ضریب
نفوذ استفاده از فناوری ارتباطات شخصی در آیندهای نه چندان دور» بیش
از پیش منجر به تحول درعرصه بانکداری خواهد شد. آینده بانکداری
بیشتر فناوری است تا بانکداری و بانکها باید بیشتر یک شرکت فناوری
باشند تا بتوانند برای مشتریان» تجربههای عالی فراهم کنند. به موازات این
امر و با گذر از بانکداری سنتی به دیجیتال و دگرگونی در چهره کسب
و کار سنتی,» راهبردهای جدیدی برای تعامل با مشتریان و مدیریت بانک
لازم است. از این رو هدف از این مقاله, ترسیم چشماندازی از ابعاد صنعت
بانکداری در آینده بر اساس روند تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات
است؛ به نحوی که بانکها مدلهای کسب و کار متناسب با آینده را در
افق پیشروی خود طرح ریزی نمایند.
مهمترین چالشهای آینده بانکداری از دیدگاه مشتریان» شهرت
بانک. دسترسی به قوانین و مقررات بانکداری الکترونیکی لحظهای,
اطمینان از امنیت بانکداری الکترونیکی, فراهم شدن خدمات متنوعتر و
سریعتر و قابل اعتماد بودن بانک است. با کمی تاّمل میتوان نتیجه گرفت
که یک بانک وقتی از شهرت و نام و نشان معروفی برخوردار میگردد که
بتواند برای مشتریانش خدمات ایمنتره سریعتر و متنوعتر فراهم کند و
از اطلاعات و حریم خصوصی مشتریانش حفاظت کند. تغییر» مورد نیاز
است امّا تغییر تنها در مورد اجرای مقررات بهتر و ایجاد کسب و کار شفاف
روزانه لیس ت بلکه حرکت روبه جلو با پیشرفت فناوری و ارائه راه حلهای
تجاری آسان بر پایه نوآوری و سادهسازی ساختار و فرضیههای بانکداری
ضروری است.
با توجه به تغییرات جامعه امروزی و تواناییهای جدیدی که با بهبود
فناوری ایجاد شده است, ساختارهای مالی, نیاز به انعکاس این تغییرات در
اصول و قوانین و در رفتار و تعاملات کارکنانشان خواهند داشت به طوری
که این امر کسب و کاری با پیچیدگیهای کمتر از چیزی که امروزه وجود
داردخواهد ساخت.