چکیده:
از زمان تاسیس ریکسبانکن!, نخستین بانک مرکزی جهان در
سال ۱۶۶۴ میلادی در کشور سوئد. همواره ارتباط بسیار نزدیکی
میان دولتها و بانکهای مرکزی برقرار بوده است. دولتها به
منظور دستیابی به اهدافی نظیر بهبود رشد اقتصادی, افزایش
اشتغال, حفظ ثبات اجتماعی و توسعهی کشورء عموما سعی در
پیادهسازی سیاستهای مالی انبساطی دارند که این سیاستها
نیز با کسری بودجه., استقراض از بانک مرکزی, رشد پایه پولی
و افزایش نرخ تورم همراه است. بانکهای مرکزی از سوی دیگرء
حفظ ثبات قیمتها را به عنوان هدف اصلی خود برگزیده "و در
کنار انجام وظایف با اهمیتی نظیر مدیریت سیستمهای پرداخت.
مدیریت داراییهای خارجی کشورهاء نظارت بر بانکها و سایر
موسسات اعتباری و انتشار اسکناس و مسکوک؛ سیاستها و
برنامههای سیاست پولی خود را به گونهای تدوین میکنند
که هدف ثبات قیمتها محقق شود. البتهء مساله ناسازگاری
زمانی ناشی از برخضی تصمیمات مقطعصی دولتهاء موجب بروز
تصارض میان اهداف دولت و بانک مرکزی میشود. به عنوان
نمونه» بررسی تجارب تاریخی حاکی از آن است که در ماههای
منتهی به انتخابات, دولتها معمولا برنامههایی را اجرا میکنند
که در کوتاهمدت موجب تحرک بخش حقیفقی اقتصاد و بهبود
اشتغال میشود اما در بلندمدت, آثار سوء تورمی دارد (باندورا
و همکاران , ۲۰۰۶).
مفهوم استقلال بانک مرکزی به عنوان آزادی عمل سیاستگذار
چالشهای پیشروی پاسخگویی بانک مرکزی | پرونسده
پولی در تدوین سیاستهای پولی و پیادهسازی برنامههای مربوط
به این سیاستهاء در سالهای ابتدایی دهة ۸۰ میلادی و پس
از چندین سال تجربة نرخهای تورم بالا در کشورهای صنعتی,
گسترش یافت (والش, ۲۰۰۵). دو بعد اصلی استقلال بانک
مرکزی عبارت است از استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی
(دبیل و فیشر, ۴ گریلی و ۱۹۹۱). استقلال
سیاسی (استقلال در هدف) شامل آن دسته از ویژگیهای نهادی
بانک مرکزی است که این نهاد را قادر میسازد در تعریف اهداف
سیاستی خودء مستقل از مداخلات و فشارهای نیروهای سیاسی
عمل نماید. از جمله مهمترین معیارهای تعیین شاخص درجة
استقلال سیاسی بانک مرکزی عبارتند از نوم عزل و نصب
رئیس کل و اعضای مدیرة بانک مرکزی, مدت تصدی
آنهاء. شرایط انتصاب, سهم نمایندگان دولت در ترکیب هیات
مدیره بانک مرکزی و در نهایت این موضوع که در شرایط تقابل
و تضاد بین رجحانهای سیاستگذار پولی و دولت. قوانین از
کدام یک حمایت موّئثرتری به عمل میآورد. استقلال اقتصادی
(استقلال ابزاری) نیز شامل مواردی است که بانک مرکزی را
قادر میسازد برنامههای مربوط به تحقق اهداف سیاست پولی
را آزادانه انتخاب و پباده سازی نماید. موّلفههای اصلی سنجش
درجة استقلال اقتصادی بانک مرکزی نیز عبارت از ابزارهای
سیاست پولی تحت کنترل بانک مرکزی و میزان نفوذ دولت
در تعیین شرایط استقراض و وامهای دریافتی از بانک مرکزی
شامل حجم, نرخ بهره و سررسید.
مطالعات تجربی حاکی از آن است که درجة استقلال بانک
مرکزی بر متغیرهای مهمی نظیر سطح عمومی قیمتهاء نرخ
رشد اقتصادی» میزان سرمایهگذاری و پسانداز بخش خصوصی
و کسری بودجة دولت اثر میگذارد. هر چند،میزان و نوع
تاثیرگذاری تابع عواملی نظیر درجه توسعهیافتگی سیاسی و
اقتصادی کشورها است.
در کنار مفهوم استقلال, مفاهیم پاسخگویی و شفافیت بانک
مرکزی نیز بسط پافته و مکانیسمهای عملیاتی مربوط به این
مفاهیم. در قوانیسن بانکهای مرکزی پیشبینی شده است.
بانکهای مرکزی در قالب ارائه آمار و اطلاعات و نیز گزارشهای
دورهای و موردی حسابرسیشده به مجالس ملی و دولت و نیز
برقراری امکان دسترسی عموم مردم به گزارشها و بیانیههای
خود. ملزم به پاسخگویی و رعایت شفافیت در سیاست گذاری
پولی و در شرایط مالی هستند.
در ادامه نوشتار پیشروء ضمن ارائه برخی از یافتههای حاصل
از مطالعات تطبیقی انجامشده در خصوص قوانین بانکهای
مرکزی برخی کشورهای منتخضب. تجارب آنها در خصوص
چگونگی پیادهسازی فرآیند پاسخخواهی و پاسخگویی بانک
مرکزی که به واسطه تهیه. ارائه و انتشار اطلاعات صورت
میگیرد. تشریح میشود.