چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی تفاوت آیکون های مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرم افزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا از نظر سطح آشنایی و معناداری آنهاست.
روش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز را شامل است. ابزار پژوهش متشکل از دو پرسش نامه محقق ساخته برای تعیین سطح مطلوبیت آیکون ها و میزان آشنایی و معناداری آنهاست.
نتایج: بر اساس یافته های پژوهش، تفاوت معناداری میان آیکون های مطلوب و نامطلوب از حیث سطح آشنایی و معناداری آنها وجود دارد؛ به گونه ای که هرچه میزان آشنایی و معناداری آیکون بیشتر شود، میزان مطلوبیت نیز افزایش می یابد و برعکس. همچنین میان آشنایی آیکون ها با معناداری آنها نیز همبستگی بالایی وجود دارد؛ به گونه ای که افزایش یکی، منجر به افزایش دیگری می شود و برعکس.
اصالت/ ارزش: شناسایی آیکون های مطلوب و نامطلوب از نظر سطح آشنایی و معناداری آنها در نرم افزارها می تواند به تعیین ویژگی های شناختی آیکون های مطلوب و نامطلوب بینجامد و به طراحان کمک کند تا با به کارگیری آیکون های مطلوب که برای همگان قابل فهم است، سبب بهبود عملکرد کاربران و رضایت بیشتر آنها شوند.
خلاصه ماشینی:
بررسی آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا از نظر سطح آشنایی و معناداری آنها مهدیه میرزابیگی<FootNote No="131" Text=" دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، استادیار بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز.
com"/> چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی تفاوت آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا از نظر سطح آشنایی و معناداری آنهاست.
اصالت/ ارزش: شناسایی آیکونهای مطلوب و نامطلوب از نظر سطح آشنایی و معناداری آنها در نرمافزارها میتواند به تعیین ویژگیهای شناختی آیکونهای مطلوب و نامطلوب بینجامد و به طراحان کمک کند تا با بهکارگیری آیکونهای مطلوب که برای همگان قابل فهم است، سبب بهبود عملکرد کاربران و رضایت بیشتر آنها شوند.
از اینرو، پژوهش حاضر در نظر دارد ویژگیهای شناختی آشنایی و معناداری آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا را بررسی کند و دریابد آیا آیکونهای مطلوب که کاربران درک بالایی از کارکرد آنها دارند، دارای سطح بالایی از آشنایی و معناداری هستند و این سنجهها در مورد آیکونهای نامطلوب که درک کاربران از آنها ضعیف است، چگونه عمل میکند.
نتایج این آزمون نشان داد میان آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارها از حیث سطح آشنایی آنها تفاوت وجود دارد (Sig=0/000, t= -7/03).