چکیده:
کتابخانه ها مانند دیگر سازمان ها در دنیای امروز باید برای حصول موفقیت و حفظ بقای خویش به دنبال کسب وفاداری کاربران خود باشند.
هدف: هدف کلی پژوهش، سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخص های موثر بر آن است.
اصالت پژوهش: در ایران تاکنون هیچ پژوهشی درباره سنجش وفاداری کاربران یک کتابخانه دانشگاهی و با شرایط پژوهش حاضر انجام نشده است.
یافته ها: سطح وفاداری در 1/60% کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران زیاد، 4/39% متوسط و در 5/0% از دانشجویان در سطح کم بوده است. شاخص های «هزینه های خدمات» و «کیفیت کلی خدمات ارائه شده» به ترتیب با میانگین 87/0(SD=08/4) و 82/0(SD=05/4) بالاترین امتیاز را در رابطه با متغیر «سطح وفاداری» به خود اختصاص داده اند.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری شامل تمامی کاربران دانشجوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به تعداد 2150 نفر در سطوح تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ارزیابی میزان وفاداری مشتری است که آلفای کرونباخ آن 7/0 تخمین زده شده است.
خلاصه ماشینی:
سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای مؤثر بر آن مریم امینی<FootNote No="27" Text=" کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کارشناسمسئول فهرستنویسی دانشگاه تهران.
هدف: هدف کلی پژوهش، سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای مؤثر بر آن است.
بهترین رویکرد برای حفظ مشتریان این است که رضایتمندی فراوان را در آنها ایجاد و آنچه را که برای آنان ارزش تلقی میشود، مورد توجه قرار داد تا در نتیجه، وفاداریشان نسبت به سازمان مستحکم شود (وانگ<FootNote No="37" Text=" Wang.
از سوی دیگر، بررسی متون نشان داده است علاوه بر عامل رضایتمندی، عوامل دیگر از قبیل کیفیت خدمات و ارزش مشتری نیز بهصورت مستقیم یا با واسطه روی مشتریان اثرگذارند(کشوری و گرایی، 1392) وفاداری مشتری راضی یک راهکار مناسب برای افزایش میزان استفاده از خدمات کتابخانه و احتمال بازگشت خواهد بود.
هدفهای پژوهش هدف کلی پژوهش سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران<FootNote No="47" Text=" برای سهولت از این به بعد دانشکده ادبیات خوانده میشود.
بهطورکلی، با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت وفاداری کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران زیاد بوده است .
Annamdevula, Subrahmanyam &amp; Bellamkonda, Raja Shekhar , (2016),Effect of student perceived service quality on student satisfaction, loyalty and motivation in Indian universities Development o HiEduQual, Journal of Modelling in Management, 11 ) 2( : 488 - 517 Permanent link to this document:http://dx.