چکیده:
در این مقاله تلاش می شود تا با ارائه یک مدل عمومی و تکیه بر مفهوم چندبعدی قدرت، میزان قدرت عاملیت دولت و قدرت عاملیت ملت اندازه گیری و رابطه دولت-ملت بر مبنای آن مشخص گردد. با استفاده از الگوی شکاف قدرت سعی شده است که جایگاه کشورهای در حال گذار اقتصادی و سیاسی بر روی یک پیوستار درجه بندی گردد. در یک سر این پیوستار کشورهای با شکاف حداقلی قرار دارند و در سر دیگر کشورهایی هستند که پیوستگی ضعیف و شکننده ایی بین دولت و ملت آن ها وجود دارد.
همچنین با استفاده از فضای خاصیت طراحی شده بر مبنای دو بعد قدرت دولت و قدرت ملت، الگوهای متفاوتی از رابطه بین دولت و ملت در کشورها شناسایی شده است. این مقاله در واقع بدون این که بخواهد ادعای علت کاوی الگوهای متفاوت رابطه دولت – ملت را داشته باشد، یک مقاله توصیفی است در پاسخ به این سوال که چگونه می توان رابطه دولت با ملت را به صورت تجربی و کمی به توصیف کشید
خلاصه ماشینی:
بنابراين قدرت ملت به معناي حقوق تعيين شده و همچنين ميزان سرمايه هاي مردم در برخورداري از منابع اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي به صورت ترکيبي عبارت است از: الف - قدرت اقتصادي به معناي حق مالکيت و ميزان دارايي و سرمايه هاي مالي افراد و گروه ها، ب - قدرت سازماني-سياسي به معناي سرمايه و مشارکت سازماني و نهادينه شده جامعه در ايجاد و فعاليت تشکل ها و انجمن هاي سياسي و اجتماعي، ج - قدرت اجتماعي به معناي ميزان و سرمايه اجتماعي عام در بين همه اجتماعات تشکيل دهنده ملت و د- قدرت فرهنگي به معناي سرمايه فرهنگي مردم و هويت فرهنگي مشترک در جامعه حال با در ارتباط گذاشتن دو بعد قدرت عامليت دولت و قدرت عامليت ملت بر روي يک نمودار دو بعدي، چهار حالت مختلف حاصل مي شود که نشان دهنده فضاي وضعيت مفهوم قدرت دولت - ملت است .
کشور ايران با نمره نزديک به عدد ٣٠ در بين جوامع در حال گذار در سال ٢٠١٤ پايين تر از ميانگين کل اين مجموعه کشورها قرار دارد و به عبارتي ايران در موقعيت نزديک به کشورهاي داراي شکاف دولت -ملت واقع شده است .
نمودار ٤- عدم تقارن بين اجزاء سازنده قدرت دولت در ايران )به تصویرصفحه رجوع شود) منبع : مطالعه حاضر از طرف ديگر قدرت ملت در ايران نيز همانند ساير کشورها با پنج شاخص حق مالکيت خصوصي، درآمد سرانه ناخالص ملي، ميزان قدرت گروه هاي ذينفع در جامعه و سرمايه اجتماعي و سطح آگاهي و دانش جامعه سنجيده شده که نتايج آن در جدول زير آمده است .