چکیده:
وجود رابطه مثبت با محله تا حد زیادی به سلامت روانی و جسمانی ساکنان کمک می نماید. بنابر این، بسیاری به دنبال ارائه راه کارهایی برای احیای محله ها و ارتقای جایگاه آن ها در زندگی شهروندان بوده اند. رسیدن به این هدف در گرو شناختی عمیق از محتوی رابطه فرد با محله است. با توجه به اهمیت محله در شکل دهی پایه های هویت مکان در کودکان و هم چنین تربیت نسل های آتی، مقاله حاضر به مقایسه رابطه کودکان با محله در محله های سنتی و جدید می پردازد تا از رهگذر آن نتایجی به منظور ارتقای جایگاه محله در شهر ایرانی- اسلامی حاصل گردد. مقاله حاضر از روش های کیفی برای دست یابی به هدف خود بهره می برد. برای این کار از شیوه عکاسی توسط ساکنان برای بررسی رابطه کودک و محله در گلسار استفاده شده است. از کودکان خواسته شد عکس هایی از مکان ها، ویژگی ها، افراد و یا هرچیز مورد علاقه خود در محله تهیه نمایند. سپس در جلسه های مصاحبه عمیق انفرادی از آن ها خواسته شد راجع به هر عکس توضیحاتی ارائه دهند و زندگی خود و خانواده را در محله شرح دهند. در مورد محله ساغریسازان به علت این که هدف به دست آوردن تجربه های کودکان دیروز از محله شان بود با تعدادی از ساکنان 50 تا 70 ساله مصاحبه عمیق انجام گرفت و برای کمک به بازخوانی خاطرات از تکنیک ترسیم نقشه - روایت در مصاحبه عمیق استفاده شد. نتایج نشان می دهد زندگی کودکان دیروز در محله های سنتی امری کاملا اجتماعی بوده و کودک از سنین پایین با محیط اجتماعی و کالبدی محله درگیر می شدند که نتیجه آن عمیق ترین نوع دلبستگی و هویت محله ای است. اما کودکان در محله های جدیدی مانند گلسار تحت فشارهای شدیدی برای حضور در محله قرار دارند. محدودیت های شدید برای حضور کودکان در محله های جدید می تواند آسیب های جدی به رشد اجتماعی و فکری آن ها وارد نماید.
existence of a positive relation with one’s neighborhood can lead to higher levels of psycho-logical and physical health. Therefore، many researchers have been trying to suggest various solutions to revive this social unit in urban life. Achieving to this goal is dependent to attaining a deep knowledge about the process of person-neighborhood relations among different social groups. Due to the importance of neighborhoods in shaping place identity among children and fostering local identity among next generations، this paper is devoted to study and com-parison of children- neighborhood relations in both traditional neighborhood of Sagharisazan and modern neighborhood of Golsar. Results of this kind of comparison can lead to proper solutions for enhancing Islamic identity in Iranian neighborhoods. This research is qualitative one; Resident Employed Photography is applied to explore chil-dren- neighborhood relations in Golsar neighborhood. Children were described to take pic-tures from those places، individuals، and things in their neighborhood environment that trigger them to like their neighborhood. After taking pictures، they have provided descriptions about the reasons for capturing each photo in an individual in-depth interview. They also mentioned to different aspect of their living in neighborhood during the interview. In case of Sagharisazan neighborhood، mapping narrative method is applied to help partici -pants in the age range of 50 to 70 years to recall their memories and living experiences inthe neighborhood from almost more than a half- century ago.Results show that residence of yesterday’s children in Sagharisazan traditional neighborhood had been a completely social affair. They were engaged with the social and physical environment of their neighborhood from early childhood stage. This engagement ultimately leads to deep attachment to and identification with the neighborhood. But، children of contemporary neigh-borhood of Golsar are encountered to different pressures and limits for being present at their neighborhood. These restrictions can lead to crucial damages to their social and mental growth.