چکیده:
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد یررسی ارتباط علی ماهیت باشگاه و گرایش به کار آفرینی و بازار با عملکرد در مدیران باشگاه های ورزشی شهر تهران بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، شامل1280 نفر از کلیه آقایان و بانوان که در سال 1394 در شهر تهران مدیر باشگاه بودند ، تشکیل شد. در این تحقیق تعداد 700 پرسشنامه بصورت نمونه گیری خوشه ای- مرحله ای توریع و 88 درصد پرسشنامه ها قابل بررسی تشخیص داده شد. برای گردآوری داده ها از مقیاس های استاندارد شده ی بازاریابی کارآفرینانه بوچر و همکاران (2008)، مقیاس ماهیت باشگاه، خزایی (1392)، مقیاس عملکرد فاضل(1391)، مقایس گرایش به بازار مقیمی و همکاران (1390)و گرایش به کارآفربنی محمدی (1390) استفاده شد. آلفا کرنباخ برای پرسشنامه ها بترتیت 81/0، 92/0، 75/0، 70/0 و 72/0 گزارش شد. برای روایی صوری و محتوایی از نظر خبرگاان و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین تمامی متغیرهای مورد بحث با عملکردسازمانی، به جز گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین تمامی متغیرهای مورد بحث با بازاریابی کارآفرینانه، بجز گرایش به بازار رابطه مثبت و معنی داری وجود داشته است. همچنین شاخص برازش مدل GOF=0/621گزارش شد و مدل به عنوان مدلی قوی برازش گردید.
The present study proposes a conceptual entrepreneurial marketing model with an approach of investigating the relationship between club nature، entrepreneurial and market orientation with the performance of sport club managers in Tehran. This study was descriptive correlational and the statistical population consisted of 1280 men and women sport club managers of Tehran in 1394700 questionnaires were distributed using multistage cluster sampling among which returned، 88% were identified analyzable. For data collecting، the standardized scales of marketing questionnaire of Butcher et al (2008)، club nature of Khazai (1392)، market orientation of Mogheimi (1390)، entrepreneurial orientation of Mohammadi (1390)، and performance of Fazel (1390). Questionaires alpha Cronbach were repoted 0.81، 0.92، 075، 0.70 and 0.72 respectively. Face and content validity were determinef by expert opinion and construct validity was confirmed through coonfirmstory factor analysis. Descriptive statistics was used for calculating mean، frequency، standard deviation and tables. For the conceptual statistics، structural equation test of Partial Least Squares (PLS) was done using Smart PLS software to test research hypotheses and the goodness of fit. Results showed that there was a significant positive relationship between all the studied variables with the performance، except for entrepreneurial orientation. There was also a significant positive relationship between all studied variables and entrepreneurial marketing، except for market orientation. Also، the fit index for the model was reported GOF=0.62; so the model was identified as a strong fit.