چکیده:
یکی از عوامل موثر در افزایش روند گردشگری، توجه به جامعه میزبان در محیط¬های گردشگری و میزان رضایتمندی و خشنودی آنها از این فعالیت¬هاست. موفقیت هر پروژه گردشگری مستلزم شناخت و تعیین عوامل موثر بر رضایت و حمایت جامعه میزبان است. به همین دلیل این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر رضایت ساکنان محلی از گردشگری، همچنین حمایت آنها نسبت به گردشگری انجام شد. در این پژوهش از فن پیمایش استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی ساکنان روستاهای گردشگری در شهرستان¬های مسجدسلیمان، اندیکا و لالی در استان خوزستان بودند که نمونهای به حجم 250 نفر از میان آنها به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمع¬آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه انجام شد که روایی آن را متخصصان امر تایید کردند و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (63/0 تا 92/0=α) تایید شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رضایت ساکنان مناطق گردشگری با متغیرهای کیفیت درک¬شده، تصویر (وجهه) استنباط¬شده و تعهد رابطه آماری معنی¬دار دارد و متغیر حمایت ساکنان نیز با متغیرهای کیفیت درک¬شده، ارزش درک¬شده، تصویر (وجهه) استنباط¬شده، تعهد و رضایت رابطه آماری معنی¬دار دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای تعهد، رضایت و وجهه استنباط¬شده در مجموع 2/38 درصد از تغییرات در متغیر حمایت ساکنان را تبیین می¬نمایند و متغیر کیفیت درک-شده نیز قادر است در مجموع 7/11 درصد از تغییرات در متغیر رضایت¬مندی را تبیین کند.
One of the effective factors in the process of developing tourism is to consider the host community in the tourism areas and their satisfaction of such activities. Success of each tourism project is required raising knowledge and determination of effective factors on satisfaction and support of host community. Because of this، the study was aimed to determine the effective factors influencing the local residents’ satisfaction of tourism and also their support of this activity. In this research، a survey method was conducted. The population of this study includes all rural areas’ residents of Masjedsoleiman، Andika and Lali counties in Khuzestan province which benefits from Stratified random sampling with the sample size of 250. Data was collected by using questionnaires which its validity was confirmed by experts and its reliability was approved by Cronbach's alpha coefficient (α = 0/63 to 0/92). The results of the correlation test showed that the residents’ satisfaction of tourist areas has a meaningful relation (0/1) with perceived quality (r = 0/342)، perceived image (r = 0/178)، and commitment (r = 0/481) variables; and residents’ support variable (r = 0/442) was significantly associated and has a meaningful relation (0/1) with the variables of perceived quality (0/5)، perceived value (0/179)، perceived image (r =0/328)، commitment (r = 0/567) and satisfaction (r = 0/451). Moreover، the results of regression analysis indicated that the variables of commitment، satisfaction and perceived image could explain a total of 38/2 % of the variations in residents’ support، and also the variable of perceived quality could explain a total of 11.7 % of the variation in residents’ satisfaction.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای تعهد، رضایت و وجهه استنباط شده در مجموع ٣٨/٢ درصد از تغییرات در متغیر حمایت ساکنان را تبیین مینمایند و متغیر کیفیت درکشده نیز قادر است در مجموع ١١/٧ درصد از تغییرات در متغیر رضایت مندی را تبیین کند.
r. ahmadi١٣ مقدمه یکی از عوامل مؤثر در توسعه گردشگری، توجه به جامعه میزبان در محیط های گردشگری و میزان رضایت مندی و خشنودی آن ها از این فعالیت است (افراخته و همکاران ، ١٣٩١).
Stylidis مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فیزیکی و زیست محیطی حکایت میکند که گاه بار منفی حضور گردشگران از تأثیرات مثبت آن بیشتر است و این باعث عدم رضایت و حمایت ساکنان از گردشگری و حضور گردشگران است (سید علیپور و همکاران ، .
با این حال ، توسعه گردشگری ممکن است اثرات و پیامدهای منفی همچون تهدید امنیت و سلامت جامعه ، ازدحام و شلوغی، ترافیک سنگین ، افزایش میزان جرم ، کاهش بهداشت و غیره را نیز در پی داشته باشد که سبب کاهش سطح کیفیت زندگی ساکنان و کیفیت درکشده از گردشگری برای آن ها شود (قائدی، ١٣٩٣).
در این پژوهش نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای تعهد، رضایت و تصویر، تأثیر معنیداری بر وفاداری ساکنان نسبت به توسعه گردشگری و حضور گردشگران دارند.
Exploring factors influencing residents' satisfaction with tourism development in poverty-stricken areas: A case study of five poor villages in China.