چکیده:
صنعت لوازم خانگی بهدلیل ارتباط تنگاتنگ با مردم و استفاده از محصولات آن بهطور روزمره» از جامعه بسیار تاثیرپذیر
است. براین اساس هدف این پژوهش بررسی و شناسایی عوامل موثر بر گرایش مصرفکنندگان به لوازم خانگی
ایرانی/خارجی و جامعه آماری شامل کلیه خانوارهای ساکن در شهر تهران و افراد بالای ۲۰ سال سه منطقه منتخب در
سال ۱۳۹۵ است. روش نمونهگیری» خوشهای چندمرحلهای بود که طی آن مناطق» بلوکها» خانوارها و در نهایت
پاسخگویان به شیوه کاملا تصادفی انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش» پرسشنامه کتبی است که توسط پرسشگران
حرفهای جمع آوری شده است. اعتبار روایی پرسشها در دو مرحله پیش آزمون و آزمون نهایی توسط آزمون آلفای
کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل واقع شد. نتایج نشان داد در کنار
متغیرهای زمینهای سن و قومیت» سرمایههای فرهنگی و اقتصادی و مصرف رسانهای» بیشترین تاثیر را در گرایش
مصرفکنندگان به لوازم خانگی دارند و هرقدر این سرمایهها و نیز مصرف رسانهای افزایش مییابند» گرایش به لوازم
خانگی خارجی افزایش و با کاهش آنها گرایش به لوازم خانگی ایرانی افزایش مییابد. با افزایش میزان اهمیت به
مزیتهای پایه» زیباییشناختی و رقابتی، گرایش به لوازم خانگی خارجی افزایش مییابد. از دیگر یافتههای این پژوهش»
جوان بودن جامعه افراد دارای گرایش به لوازم خانگی خارجی و پیربودن جامعه افراد دارای گرایش به لوازم خانگی
ایرانی است. رابطه بین منش و ذائقه افراد در گرایش آنها به این نوع محصولات نیز در این پژوهش تایید شد. همچنین
بیش از یک چهارم جامعه آماری، احتمال ازدواج و تشکیل خانواده داشتند، فلذا طبق یافتههای بدست آمده، خرید لوازم
خانگی و برای سهچهارم دیگر امکان خرید مجدد یا تعویض لوازم خانگی وجود دارد.