چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رشد اخلاقی معلم با تفکر خلاق در دانش آموزان در سال ۱۳۹۷
انجام شد. پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت. از نوع توصیفی -
همبستگی می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر عبارت است از کلیه معلمان و دانش آموزان در
مدرسه امیرالمومنین که ۲۱ معلم و ۸۳۶ دانش آموز اعلام شده است. می باشد. ابزار پژوهش
پرسشنامه های استاندارد تفکر خلاق کارتر (۲۰۰۹) و پرسشنامه رشد اخلاقی هایت و گراهام
(۲۰۰۷) بود. یافته های پژوهش ذ شان داد که نمرات تفکر خلاق دانش آموزان به صورت مثبت و در
سطح معنی داری ۱ با رشد اخلاقی معلمان و مولفه های آن همبستگی مثبت دارد. به منظور
پیش بینی رابطه بین رشد اخلاقی معلمان و تفکر خلاق دانش آموزان از روش تحلیل رگرسیون
ا ستفاده شد نتایج به د ستآمده نشان داد که ضریب تعیین حا صل برابر با ۰/۷۱۵ و ضریب تعیین
تعدیل شده برابر با ۰/۷۰۴ گزارش شده است. یعنی حدود ۷۱ درصد از واریانس تفکر خلاق در دانش
آموزان از طریق ر شد اخلاقی معلمان تبیین و توجیه شده است ( سطح معناداری ملاک>p | ست).
باتوجه به این که یکی از مهم ترین ابعاد سنجش عملکرد معلمان را می توان عامل میزان پایبندی
ارتقای بهره وری معلمان و هم در افزایش تفکر خلاق در دانش آموزان داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"به منظور پیش بینی رابطه بین رشد اخلاقی معلمان و تفکر خلاق دانش آموزان از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد نتایج به دستآمده نشان داد که ضریب تعیین حاصل برابر با 715/0 و ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 704/0 گزارش شده است، یعنی حدود 71 درصد از واریانس تفکر خلاق در دانش آموزان از طریق رشد اخلاقی معلمان تبیین و توجیه شده است (سطح معناداری ملاک P≤است).
با توجه به مطالب گفته شده پژوهشگران به دنبال پاسخ به این سوال هستند که آیا بین رشد اخلاقی معلم با تفکر خلاق در دانش آموزان رابطه ای وجود دارد؟ ادبیات نظری از نظر کلبرگ رشد اخلاقی دارای سه مرحله قضاوت اخلاقی است.
به منظور پیش بینی رابطه بین رشد اخلاقی معلمان و تفکر خلاق دانش آموزان از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد که نتایج این تحلیل در زیر ارائه شده است(جدول 3).
بحث و نتیجه گیری باتوجه به این که یکی از مهم ترین ابعاد سنجش عملکرد معلمان را می توان عامل میزان پایبندی آن ها به اصول و رفتار اخلاقی و حرفه ای قلمداد نمود که می تواند تاثیر چشمگیری، هم از نظر ارتقای بهره وری معلمان و هم در تغییر نگرش دانش آموزان داشته باشد نتایج به دستآمده از این پژوهش نشان داد که میزان همبستگی متغیر تفکر خلاق با رشد اخلاقی معلمان مثبت و معنی دارد می باشد و حدود 71 درصد از واریانس تفکر خلاق در دانش آموزان از طریق رشد اخلاقی معلمان تبیین و توجیه شده است."