چکیده:
عدالت سیاسی به عنوان یکی از دغدغههای جامعه انسانی، به لحاظ داشتن جایگاه و پیشینهای که در ادیان و مکاتب سیاسی داشته است، در کنار مفاهیمی مانند آزادی، امنیت و دموکراسی همواره مورد توجه بوده و در این مسیر، اندیشمندان و متفکرین در تعریف از عدالت و راه رسیدن به آن به بیان نظریات خود پرداختهاند. شهید مطهری نیز، از جمله متفکرین عدالتخواه، در ردیف اندیشمندانی قرار دارد که براساس آموزههای دینی و اسلامی، نظریات خود را در مورد این مساله بیان کرده است. از این رو، هدف این پژوهش، بررسی عدالت سیاسی در اندیشه ایشان بوده و به این پرسش پرداخته که، عدالت سیاسی در اندیشه شهید مطهری چه جایگاهی دارد؟ یافتههای پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از نظریه عدالت سیاسی جان راولز، حکایت از این دارد که عدالت سیاسی در نظر شهید مطهری، در ذیل عدالت اجتماعی قرار دارد و اﺻﻮﻟﯽ ﻫﻤﭽﻮن آزادی، دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ و ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﯿﻦ منبعث از ﺣﻘﻮق واﻗﻌﯽ
خلاصه ماشینی:
"عدالت سیاسی در اندیشۀ شهید مطهری و راولز در یک نگاه تطبیقی 1 ( رحمت عباستبار 2 ( شهربانو فولادی 3 چکیده عدالت سیاسی به عنوان یکی از دغدغههای جامعۀ انسانی، به لحاظ داشتن جایگاه و پیشینهای که در ادیان و مکاتب سیاسی داشته است، در کنار مفاهیمی مانند آزادی، امنیت و دموکراسی همواره مورد توجه بوده و در این مسیر، اندیشمندان و متفکرین در تعریف از عدالت و راه رسیدن به آن به بیان نظریات خود پرداختهاند.
: عدالت، مکاتب سیاسی، شهید مطهری، عدالت سیاسی، نظریه جان راولز واژگان کلیدی مقدمه عدالت، یکی از مفاهیم بنیادی در حوزۀ فلسفه و اندیشه و عمل سیاسی است که مورد توجه بشریت در همۀ اعصار و زمانها بوده و از گذشته تاکنون، همۀ جوامع را به خود درگیر کرده و کمتر جریان فکری و جنبش اجتماعی را میتوان یافت که به گونهای با این مفهوم درگیر نبوده باشد.
جان راولز، فیلسوف سیاسی قرن بیستم معتقد است عدالت، علاوه بر آن که متضمن مفهوم برابری سیاسی است، رعایت انصاف در تصمیمگیریهای مربوط به روابط اجتماعی به مفهوم عام آن و در نتیجه، عدالت اجتماعی حاصل از این تصمیمگیریها را نیز شامل میشود (امام جمعهزاده و میلانی، 1391، 31).
راولز، با وجود این که میکوشد نظریۀ عدالت سیاسی خود را جهانشمول اعلام کند، ولی از نظر بسیاری از اندیشمندان، نظریۀ جهانشمولی وی در عمل ثابت نمیشود و این نظریه، مختص جوامع لیبرالی است، اما در اندیشۀ شهید مطهری، عدالت امری فطری است و برای همۀ انسان و مربوط به همۀ زمانها و مکانهاست و بر این اساس، ادعای جهان شمولی آن ثابت میشود و دیگر این که، یکی از پایههای عدالت در اندیشۀ راولز، عقل است."