چکیده:
زمینه: رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی ، تاثیر چشم گیری بر روی فعالیت ها و عملکرد فردی و گروهی و نتایج سازمان دارد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل نقش رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی در کاهش ترک خدمت سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی و اعتماد انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی می باشد. حجم جامعه آماری 4000 نفر از کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران(5/0 = d و 5/0 = p) با توجه به جامعه آماری، 384 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار SmartPLS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پزوهش نشان داد که رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی و اعتماد ارتباط منفی و معناداری با ترک خدمت سازمانی دارند.
نتیجه گیری: مدیران شرکت های نفتی با بکارگیری سبک رهبری اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون عمل گرایی و توسعه روابط بین فردی و همچنین بهبود اخلاق سازمانی می توانند اطمینان، صداقت، صراحت، تمایلات همکاری جویانه و رفتار مبتنی بر اعتماد کردن و تعهد سازمانی را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش ترک خدمت سازمانی خواهد گردید.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: مدیران شرکت های نفتی با بکارگیری سبک رهبری اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون عمل گرایی و توسعه روابط بین فردی و همچنین بهبود اخلاق سازمانی می توانند اطمینان، صداقت، صراحت، تمایلات همکاری جویانه و رفتار مبتنی بر اعتماد کردن و تعهد سازمانی را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش ترک خدمت سازمانی خواهد گردید.
ضریب مسیر بین متغیرهای اخلاق سازمانی و اعتماد برابر با 363/0 و مقدار آماره t نیز 837/6 بدست آمده است که نشان میدهد ارتباط مشاهده شده در سطح اطمینان 99% معنادار میباشد.
ضریب مسیر بین متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی برابر با 529/0 و مقدار آماره t نیز 906/7 بدست آمده است که نشان میدهد ارتباط مشاهده شده در سطح اطمینان 99% معنادار میباشد.
ضریب مسیر بین متغیرهای تعهد سازمانی و نیت ترک خدمت برابر با 339/0- و مقدار آماره t نیز 652/3 بدست آمده است که نشان میدهد ارتباط مشاهده شده در سطح اطمینان 99% معنادار میباشد.
نکتهای که باید به آن اشاره شود این است که با توجه به اینکه علامت عدد ضریب مسیر منفی میباشد، ارتباط تعهد سازمانی و نیت ترک خدمت به صورت معکوس میباشد.
نتیجهگیری برمبنای یافته های پژوهش، مدیران شرکت های نفتی با بکارگیری سبک رهبری اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون عملگرایی، الگوبودن و توسعه روابط بین فردی و همچنین بهبود اخلاق سازمانی میتوانند اطمینان، صداقت، صراحت، تمایلات همکاری جویانه و رفتار مبتنی بر اعتماد کردن و تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری) را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش ترک خدمت سازمانی خواهد گردید.