چکیده:
انقلاب اسلامی ایران با الهام از مکتب اسلام و جهان بینی و ارزش های اسلامی در ربع آخر سده بیستم میلادی با نفی نظام های فکری و سیاسی موجود به پیروزی رسید. لذا مهم ترین ویژگی آن عدم تعهدگرایی جهانی است که در این نوشتار متکی بر داده های کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی- نظری موردبررسی قرارگرفته است.
یافته های تحقیق بیانگر این است که عدم تعهدگرایی جهانی در سیاست انقلاب اسلامی ایران، در اصل بی طرفی فعال و مثبت است که در عین نفی تعهد در برابر قدرت های مسلط، نوعی ائتلاف و پیوستگی جهانی را برای جلوگیری از بحران های بین المللی و مبارزه با ستم و سلطه می رساند. بر همین اساس اصول عدم تعهدگرایی جهانی انقلاب اسلامی در بعد نظری شامل نفی سیاست های سلطه محور، استقلال، خودکفایی، سیاست نه شرقی - نه غربی، تعهد در برابر جوامع برابر و هم آرمان و استکبارستیزی است که طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عمل در قالب پیروزی انقلاب اسلامی، صدور ارزش های انقلابی، حضور فعال در جنبش عدم تعهد، حمایت از حرکت های آزادی بخش، مقابله با استکبار جهانی، اسرائیل ستیزی، نقش فعال در تحولات منطقه ای و حمایت از مستضعفان، نفی سلطه طلبی و رد تعهد در برابر غرب و عوامل آن تحقق یافته است.
The main argument of this research paper is to understand the concept of ethical Politics in the political thought of Imam Khomeini. The principal question، therefore، is this: With respect to the fact that the term ethical Politics has not been used by Imam Khomeini، how has it been pictured in his thought? To provide an appropriate response to this question، we made an analysis of the concept of ethical Politics in his thought and came to the conclusion that ethicality of the politics shall be determined by observation of the methods، tools and objectives of the politics. Therefore، the methods and objectives of politics in Imam Khomeini’s thought have been put up for discussion. The most important ways are purification of the carnal soul and treating people kindly. The objectives of the politics have been discussed in association with such concepts as prophets، Divine motivation as well as prioritizing deontological ethics and virtualistic ethics. A study of these two components shows that Imam Khomeini seeks the solution for political issues in resolving spiritual issues. This، he does with respect to the goals he has considered for politics، i.e. seeking everything in the cause of God and working for God’s satisfaction. To that end، he proposes purification of the carnal soul، devotion، meditation and spiritual struggle and argues that the most important goal and role of politics is to make man spiritually grown. In this sense، we can talk about ethical politics in his thought and practice. The main sources for this research work have been Imam Khomeini’s political lectures in the presence of officials and various walks of life after the victory of Islamic Revolution and also during his political leadership.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق بيانگر اين است که عدم تعهدگرايي جهاني در سياست انقلاب اسلامي ايران ، در اصل بي طرفي فعال و مثبت است که در عين نفي تعهد در برابر قدرت هاي مسلط ، نوعي ائتلاف و پيوستگي جهاني را براي جلوگيري از بحران هاي بين المللي و مبارزه با ستم و سلطه مي رساند.
يکي از انقلاباتي که با پيشينه فرهنگي و بومي و مدد گرفتن از مکتب اسلام و قوانين الهي (امام خميني ، ١٣٧٨: ٢٤٧/١٣) و «منطبق بر جهان بيني و موازين و ارزش هاي اسلامي و نظام امامت » (عميد زنجاني ، ١٣٧٦: ٢١) در ربع آخر قرن بيستم ميلادي صورت گرفت و «اسلام را به عنوان يک مکتب اجتماعي و سياسي مجددا احياء» (حشمت زاده ، ١٣٨٢: ٣٣) کرد و سياست هاي جهاني را با چالشي عظيم و بنيادين مواجه ساخت انقلاب اسلامي ايران بود.
ir//http:) بعلاوه نفي سلطه استکباري که از عناصر مهم ارزشي انقلاب محسوب مي گردد نيز مرتبط با نگرش عدم تعهد در برابر نظام جهاني است (امام خميني ، ١٣٦١: ١٢١/٢١) اين نگاه قطب بندي جهان به مستکبران و مستضعفان را به دنبال داشت که هديه انقلاب ايران به جهانيان محسوب مي شود.
بنابراين در انديشه امام خميني (ره )، انقلاب اسلامي ايران در نظر متکي بر نگرش عدم تعهدگرايي جهاني به مفهوم حفظ استقلال و نفي وابستگي و نبود التزام و تعهد در برابر قدرت ها و بي طرفي مثبت و حضور فعال براي مبارزه با استکبار و سلطه طلبي در سياست جهاني است که در عين ذو ابعاد بودن متکي بر اصول بنيادين کلامي و فقهي اسلام مي باشد.