چکیده:
سوال اصلی پژوهش این است که «فراروانشناسی) در روانشناسی اسلامی
چه جایگاهی دارد؟ آیا میتوان در روانشناسی اسلامی، از «فراروانشناسی»
بینیاز بود؟ روش این پژوهش عبارت است از: تحلیل محتوای متون دینی و
روانشناختی بهصورت نظری و مفهومی. دستاوردهای پژوهش نیز عبارت است
از: ۱. «فراروانشناسی» در روانشناسی معاصر وارد شده است؛ ۲. تجلیات و
مصادیق فراروانشناسی در بعضی جوامع امروزی» بسیار متنوع و زیاد است؛ ۳.
روانشناسی اسلامی، بهتناسب موضوعاتی مثل «ایمان به غیب» «انگیزههای
متعالی» ، (ادراکات فراحسی) و... که مطرح میکند، ارتباط روشنی با
«فراروانشناسی، ایجاد میکند؛ ۴. اگر بخواهیم رفتارهای انسان را در مقیاس
دنیا و آخرت بررسی روانشناختی کنیم؛ چارهای نداریم جز اینکه به امور
فراروانشناختی نیز توجه داشته باشیم.
خلاصه ماشینی:
"کتابها و مقالات فراوانی نوشته شده و به فارسی هم ترجمه شده است؛ اما مورد بحث در این پژوهش نیست و به سؤال پژوهش مرتبط نمیشود، لذا بهتفصیل، همة آنها را معرفی نمیکنیم؛ لکن به بعضی موارد به اختصار اشاره میشود: - اروین، هروی جی، 1389، مقدمهای بر فراروانشناسی، ترجمه سیداحمد جلالی؛ - ایوان کاستلان، 1368، پیراروانشناسی، ترجمه شهرنوش پارسیپور؛ - آیزنک و همکاران، 1376، روح و دانش جدید، ترجمه محمدرضا غفاری؛ - ولمن، بنجامین، 1375، اختلالات روان-تنی، ترجمه بهمن نجاریان و همکاران؛ - چوییرا، دیپک، 1374، ذهن بیانتها، جسم پردوام: کوانتوم و پیرنشدن، ترجمه مهدی قراچهداغی؛ - طاووسی (معروف به کابوک)، شعبان، 1366، روانشناسی هیپنوتیزم؛ - عبید، رئوف، 1371، انسان روح است، نه جسد، ترجمه زینالعابدین کاظمی خلخالی؛ - الماسیان، حسین، 1368، قوای نامرئی در بیان علوم مغناطیس؛ - هامفری، نائومی، 1370، مدیتیشن، ترجمه رضا جمالیان؛ - ریچارد، بوتبی، 1386، فروید در مقام فیلسوف: فراروانشناسی پس از لاکان، ترجمه سهیل سمی؛ - شیروانی، علی، 1390، مقالة: تبیین فلسفی وقوع تجربه دینی از نظر ابنسینا؛ خط نشان مباحث فراروانشناسی در فلسفه و عرفان اسلامی، نیز فراتر از آن است که امکان نامبردن آنها در این مقاله باشد؛ لکن بعضی موارد را که در این پژوهش استفاده شده است، نام میبریم: - محمد بن علی، معروف به ابنعربی، 1381، الفتوحات المکیه، ترجمه محمد خواجوی؛ - ابنسینا، حسین، 1384، النفس من کتاب الشفاء، به تحقیق حسنزاده آملی؛ - حسنزاده آملی، حسن، 1371، عیون مسائل النفس؛ - همو، 1387، دروس معرفت نفس؛ - صدرالدین شیرازی، 1362، محمد ابن ابراهیم، مبدأ و معاد، ترجمه احمدبن الحسینی؛ - همو، 1981، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه."