چکیده:
هدف اصلی پژوهش، شناسایی شرایط و راهبردهای موثر بر ارائه راه حل های خلاقانه در حل مسائل ریاضی در محیط های آموزشی از دیدگاه دانشجویان خلاق دوره کارشناسی رشته ریاضی است. داده ها با رویکرد کیفی به روش نظریه داده محور و استفاده از ابزار مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری شده اند. جامعه این پژوهش، تمام دانشجویان مشغول به تحصیل رشته ریاضی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی واقع در شهر تهران است. برای انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته، سیزده دانشجو با روش نمونه گیری نظری، دعوت به همکاری شدند. داده ها از طریق فرایند کدگذاری در دو مرحله آزاد و محوری تحلیل شد. برای مطمئن شدن از کیفیت پژوهش، از معیارهای باورپذیری، اطمینان پذیری، انتقال پذیری و تاییدپذیری استفاده شد. نتایج نشان می دهد که برای مقوله های شرایط و راهبردهای موثر، زیرمقوله هایی حاصل شده است که چگونگی تاثیر آنها را در ارائه راه حل های خلاقانه در حل مسائل ریاضی تبیین می کنند. بر اساس دیدگاه مشارکت کنندگان، این راهبردها شامل حل مسئله غیرمعمول، حل مسئله از راه های متنوع و فراهم کردن فرصت هایی برای طرح مسئله بوده است؛ همچنین برای شرایط مداخله گر، زیرمقوله های میزان مسئله حل کردن، محیط اجرا و اختصاص زمان برای حل مسائل حاصل شده است. نتایج این پژوهش برای آگاهی بیشتر دست اندرکاران آموزش برای فراهم کردن محیط های آموزشی مناسب که خلاقیت ریاضی را پرورش دهد، مناسب و کمک رسان است.
خلاصه ماشینی:
"عدهای از محققان ( لیکین و لو[17]،2013، 2007؛ لیکین، 2009؛ اروینک، 1991؛ تال[18]، 1991؛ کاون[19] و همکاران، 2006؛ اریکان[20]، 2017؛ سریرامان و هاوولد[21]، 2017) نیز معتقدند به کارگیری شیوههای چندگانه در حل مسائل باعث ارتباطدادن مفاهیم و ایدههای مختلف ریاضی و عمقبخشیدن به فهم و درک افراد میشود و بر این باورند که میتوان از آن برای پرورش خلاقیت ریاضی در سطوح مختلف استفاده کرد.
این مسائل کمک زیادی به افراد میکنند تا روی مسائل بازتاب و تأمل بیشتری داشته باشند و بتوانند به فرایندهایی که باعث میشود که ریاضیدانان ایدههایشان را تولید کنند، بینشهای بهتری پیدا کنند؛ بهعلاوه، میتوان پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی ارائه کرد: انجام پژوهشهایی که به طور عمیق هریک از شرایط و راهبردهای مؤثر منتجشده از این پژوهش و همچنین روابط بین آنها را در مقاطع مختلف تحصیلی بررسی کند.
[1]- Sriraman [2]- Wessels [3]- Sharma [4]- Leikin [5]- Arikan [6]- mathematical creativity [7]- Ervynck [8]- Boden [9]- Chamberlin and Moon [10]- Divergent thinking [11]- Guilford [12]- fluency [13]- flexibility [14]- originality [15]- elaboration [16]- Laycock [17]- Lev [18]- David Tall [19]- Kwon [20]- Arikan [21]- Haavold [22]- Zone of Proximal Development [23]- Arikan [24]- Haavold [25]- Silver [26]- Liljedahl [27]- Kim [28]- Yuan [29]- Kontorovich [30]- Kiymaz [31]- Sinitsky [32]- Mina [33]- Mann [34]- Neumann [35]- Grounded Theory [36]- theoretical frameworks [37]- Corbin & Strauss [38]- theoretical sampling [39]- Charmaz [40]- theoretical saturation [41]- Creswell [42]- Lincoln &Guba [43]- Walker [44]- open coding [45]- axial coding [46]- selective coding [47]- credibility [48]- dependability [49]- transferability [50]- conformability [51]- trustworthiness مراجع اسکندری، مجتبی (1392).
Are giftedness & creativity synonyms in mathematics?
Mathematical creativity and giftedness: A commentary on and review of theory, new operational views, and ways forward."