چکیده:
هدف : هدف تحقیق حاضر این است که ضمن تدقیق در واژگانی مانند «هویت»، «دین» و «دانشجو»، رابطه بین دو متغیر «هویت دینی» و «هویت دانشجویی» را از راه مقایسه محتوایی مبانی نظری اسلام و دانشگاه مورد بررسی قرار داده، در نهایت به این پرسش پاسخ دهد که آیا در شرایط فعلی می توان تعبیر «هویت دینی دانشجویی» را محقق شده دانست.
روش : روش تحقیق، از نوع تحلیل اسنادی است.
یافته ها: یافته اصلی تحقیق این است که با توجه به تفاوتهای بسیار در حوزه های گوناگون مبانی اسلام و دانشگاه متاثر از غرب، در شرایط کنونی چون دانشگاه دینی مورد نظر اسلام محقق نشده است، بنابر این، «هویت دینی دانشجو» هم هنوز شکل نیافته است.
نتیجه گیری: بیشترین سهم در بحث هویت دینی، به حوزه مبانی و اصول مربوط است و تا تحول در این حوزه صورت نگیرد، تحول در رفتار را شاهد نخواهیم بود. با فرض تحول در همه این امور، می توان از هویت دینی دانشگاه، استاد و در نهایت، هویت دینی دانشجو سخن به میان آورد و چنین دانشجویی را دانشجوی دارای هویت دینی دانست.
خلاصه ماشینی:
شناخت هويت ديني دانشجو جهت تحول بنيادين در دانشگاههاي ايران اسلامي 1 علي کريميان صيقلاني چکيده هدف : هدف تحقيق حاضر اين است که ضمن تدقيق در واژگاني مانند «هويت »، «دين » و «دانشـجو»، رابطۀ بين دو متغير «هويت ديني» و «هويت دانشجويي» را از راه مقايسـۀ محتـوايي مبـاني نظـري اسـلام و دانشگاه مورد بررسي قرار داده ، در نهايت به اين پرسش پاسخ دهد که آيا در شرايط فعلـي مـيتـوان تعبيـر «هويت ديني دانشجويي» را محقق شده دانست .
در خصوص پيشيۀ تحقيق ، لازم است بدانيم پژوهشهايي که بيشتر در قالب مقاله اند، بـه هويت رفتاري دانشجوي مسلمان توجه کرده اند، اما شايد بتوان مـدعي شـد کـه تـا کنـون مقاله اي با عنوان اين نوشتار و بر مبناي تحليل مباني دانشگاه و اسلام و نيز تطبيق بين ايـن دو براي رهيافت به نسخه اي تحت عنوان «هويت ديني دانشجو» مشاهده نشده است .
ثالثا؛ در مقام اعتبار هر يک از اين معارف ، با وجود اينکه شناختهاي حسي و عقلـي بـه رسميت شناخته شده و کارايي بسياري در تحصيل علم به امور براي بشر دارند، اما به علت محدوديتهاي حس و عقل و نيز احتمال خطا در آنها، بـراي ايـن ابـزار معرفتـي بـا فـرض مراعات ملاکات صيانت از خطا، سهم محدودي در حصول به معرفت يقيني در نظر گرفتـه ميشود؛ چه اينکه الهامها نيز که مورد توجه بسياري از انديشمندان معاصر مانند پاسکال يـا شلايرماخر قرار گرفته ، به همان علل که دربارة حس و عقـل گفتـه شـد، نقـش کمتـري از حس و عقل در تحصيل علوم دارند.