چکیده:
هدف: بررسی و تعیین میزان استفاده دانشجویان دانشگاههای غرب کشور از فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر محیط های مبتنی بر وب 2 و رابطه آن با مولفه های روحیه کارآفرینی آنان.
روش: این پژوهش از نظر روش شناسی، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در تمامی مقاطع در دانشگاههای دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی و علوم پزشکی غرب کشور (استانهای ایلام، کرمانشاه، همدان، لرستان و سنندج) در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 است که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای و به صورت تصادفی، نمونه ای به حجم 450 نفر(شامل 284 دختر و 163 پسر) تعیین شد. در این پژوهش متغیر وابسته: روحیه کارآفرینی و مولفه های آن و متغیرهای مستقل: میزان استفاده از رایانه، میزان استفاده از اینترنت و میزان استفاده از محیط های وب2 می باشند.
یافته ها: بین میزان استفاده از وب2، رایانه و اینترنت در دانشجویان غرب کشور و میزان روحیه خطرپذیری، سلاست فکری، روحیه چالش طلبی و روحیه فرصت گرایی رابطه معناداری وجود دارد. اما بین میزان استفاده از وب2، رایانه و اینترنت در دانشجویان دانشگاه های غرب کشور و میزان درونی بودن کانون کنترل درونی، نیاز به موفقیت، تحمل ابهام، روحیه عملگرایی و رویاپردازی رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: درونی بودن کانون کنترل یک ویژگی روان شناختی و شخصیتی بوده و معمولا تابعی از شرایطی است که فرد از بدو تولد تحت تاثیر محیط، خانواده، وراثت و آموزش در خود به دو شکل کانون کنترل درونی و بیرونی ممکن است به همراه داشته باشد. افرادی که دارای کانون کنترل درونی اند، معمولا از اعتماد به نفس بالا برخوردارند، موفقیتها و شکستهای خود را به دیگران نسبت نمی دهند، بلکه خود را مقصر می دانند. ولی افراد دارای کانون کنترل بیرونی، دیگران را عامل عدم موفقیت و شکستهای خود می دانند.
خلاصه ماشینی:
"اما بین میزان استفاده از وب2، رایانه و اینترنت در دانشجویان دانشگاههای غرب کشور و میزان درونی بودن کانون کنترل درونی، نیاز به موفقیت، تحمل ابهام، روحیۀ عملگرایی و رویاپردازی رابطۀ معناداری وجود ندارد.
در پژوهش جوردی ویلسکا و همکاران(2007) با عنوان «استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان مؤلفهای برای موفقیت نوآوری»، یافتهها نشان داد که رابطۀ مثبتی بین استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات و بهبود فرایندهای مرتبط با نوآوری در سازمان وجود دارد و تشکیل زیرساختهای فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و مدیریت محتوای آن، نقش عمدهای در توسعۀ کارآفرینی سازمانی و ارتقای روحیۀ انگیزشی کارکنان داشته است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد بین میزان استفاده از رایانه و وب 2، در بین دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غرب کشور و مؤلفۀ میزان تحمل ابهام از مؤلفههای روحیۀ کارآفرینی، رابطۀ معناداری وجود ندارد.
یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از رایانه، اینترنت و وب 2 در بین دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غرب کشور و میزان مؤلفۀ رؤیاپردازی، از مؤلفههای روحیۀ کارآفرینی، رابطۀ معناداری وجود ندارد.
یافتههای پژوهش نشان داد بین میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غرب کشور و میزان مؤلفۀ روحیۀ چالشطلبی آنها رابطۀ معنادار وجود دارد.
یافتههای این پژوهش در مجموع نشان داد که بین میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غرب کشور و مؤلفۀ روحیۀ فرصتگرایی آنها، رابطۀ معنادار وجود دارد."