چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل شایستگی های محوری اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی بوده است. روش: پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی، با راهبرد مطالعه موردی و به روش تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد و اساتید نمونه آموزشی و پژوهشی دانشگاه الزهرا(س) بودند. برای جمع آوری داده، از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد دانشگاه و اساتید نمونه آموزشی و پژوهشی و بررسی کلیه اسناد بالادستی و دانشگاهی استفاده شده است. روش نمونه گیری، خوشه ای چندمرحله ای است. یافته ها: با کدگذاری داده های حاصل، مفاهیم، مقوله های محوری(ابعاد یا سازه ها) و مولفه ها(شایستگی های محوری) شناسایی شدند و روایی مدل توسط خبرگان تایید شد. نتیج هگیری: مدل جامعی برای شایستگی های اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی ارائه شد که شایستگی های محوری اعضای هیئت علمی را در شش دسته مهارت فنی، مهارت ادراکی، مهارت رهبری، مهارت میان فردی، ویژگی های شخصیتی و ارزشها طبقه بندی کرده است. از آنجا که تا کنون در ایران بررسی
محتوایی کلیه اسناد بالادستی و دانشگاهی به منظور استخراج شایستگی های اعضای هیئت علمی و نیز با مصاحبه با مدیران دانشگاه و اساتید نمونه به منظور پی بردن به علل موفقیت و عملکرد برترشان در حوزه های آموزش و پژوهش صورت نپذیرفته است، نتایج پژوهش حاصل می تواند با ارائه معیارهای تصمیم گیری در فرایندهای جذب، ارزیابی، ارتقا، پاداش و آموزش اعضای هیئت علمی راهگشا باشد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش با تحلیل اسنادبالادستی، راهبردها، چشمانداز و منشور اخلاقی سازمان، الگوبرداری از دانشگاههای معتبر جهان و مصاحبه با مدیران ارشد دانشگاه و اساتید نمونه آموزشی و پژوهشی دانشگاه به منظور شناسایی علل موفقیت و عملکرد برتر ایشان در حوزههای آموزش و پژوهش، مدل شایستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی تدوین شده است.
اهمیت تدوین مدل شایستگی از آنجا که هدف از طراحی مدلهای شایستگی، تعریف عملکرد مؤثر و در نهایت، یکپارچهسازی محیط و دیگر فرصتهای یادگیری با اهداف توسعۀ فردی است(گتا تایلور، 2008)، مدل شایستگیها به اعضای هیئت علمی دانشگاه کمک میکند تا با شناسایی نقاط قابل بهبود خود، به دنبال توسعه و ارتقای آن بوده و از این طریق، مهارتها، نگرشها و رویکردهای خود را بهبود بخشند.
(نقل از: چیتساز، 1390) نتایج پژوهشی با عنوان «ویژگیهای یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد» که به روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته، نشان میدهد که توانایی برقراری ارتباط، داشتن تجربۀ تدریس و دانش عمومی در تدریس، انتقادپذیری، خلاقیت و آراستگی، توجه به مفاهیم ضروری، ارائۀ مطالب در نظم منطقی و تدریس به زبان ساده، مهمترین ویژگیهای یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان بودهاند(مظلومی و همکاران، ۱۳۸۷).
" The Spiritual Leadership Balanced Scorecard Business Model: the case of the Cordon Bleu-Tomasso Corporation", Journal of Management, Spirituality & Religion, vol.
Workplace Spirituality and employee Work attitudes", : An Exploratory Empirical Assessment Journal of Organizational Change Management, Vol. 16, No. 4, pp."