چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر نگرش مذهبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی با نقش واسطه ای خودکارامدی انجام یافته است. روش: روش پژوهش، همبستگی است.در این پژوهش،نمونه ای 201نفره از دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.سپس از آزمودنی ها خواسته شد مقیاسهای استاندارد شده نگرش سنج مذهبی خدایاری فرد،خودکارامدی شرر و انگیزش پیشرفت هرمنس را تکمیل کنند. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل مسیرنشان دادکه مدل مورد نظر، برازش مناسبی دارد و اثر نگرش مذهبی بر خودکارامدی و خودکارامدی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی معنادار است.همچنین اثر نگرش مذهبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارامدی معنادار می باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که خودکارامدی،یک میانجی مناسب در بین نگرش مذهبی و انگیزش پیشرفت تحصیلی است؛ یعنی هر میزان که خودکارامدی در اثر باورهای مذهبی افزایش یابد، انگیزش هم افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل1: مدل پیشنهادی روابط بین متغیرها(مدل در حالت استاندارد) از آنجا که اعتقادات و نگرشهای مذهبی با حل کردن تعارضهای ارزشی اساسی انسان و تأثیر بر ابعاد مختلف زندگی او میتواند به عنوان نیرویی حمایتکننده، موجب کاهش فشارهای روانی(ابراهیمی،1382) و افزایش عزت نفس(راثی،1380)شود،انتظار میرود نگرش مذهبی بر خودکارامدی و همچنین به واسطۀ خودکارامدی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد.
4. نگرش مذهبی به واسطۀ خودکارامدی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) تأثیر غیر مستقیم دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 3 نشان میدهد که تأثیر مستقیم نگرش مذهبی بر خودکارامدی(18/0=β)وخودکارامدی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی(55/0=β)در سطح 01/0 معنادار است.
این یافته را میتوان چنین تبیین کرد که عدم وجود رابطۀ معنادار بین نگرش مذهبی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در این تحقیق، به این دلیل است که رابطۀ بین این دو متغیر به واسطۀ متغیرهای دیگری مانند ویژگیهای شخصیتی، استرسهای تحصیلی و خودکارامدی وغیره صورت میگیرد که در این پژوهش فقط متغیر خودکارامدی مورد بررسی قرارگرفت.
یکی دیگر از نتایجی که در تحلیل این مدل به دست آمد، این بود که تأثیر نگرش مذهبی بر انگیزش پیشرفت، به واسطه خودکارامدی معنادار بود؛یعنی این اثر غیر مستقیم است.
این نتیجه، دقیقا هدف اصلی پژوهش را تأمین میکند؛ زیرا تأیید میکند نگرش مذهبی به واسطۀ خودکارامدی بر انگیزش پیشرفت اثرگذار است؛ یعنی خودکارامدی نقش واسطهای خود را ایفا کرده است.
The Relationship between Religious Attitudes, Motivation and Self-Regulated Learning in Students of University Allameh."