چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه خود دلسوزی و ابرازگری هیجانی با خود افشایی بود.
روش: در این پژوهش، 324 نفر از دانشجویان استفاده کننده از فضای مجازی در دانشگاه محقق اردبیلی به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های، خود دلسوزی، ابرازگری هیجانی و خود افشایی برخط پاسخ دادند.
یافته ها: مولفه های مهربانی به خود و ذهن آگاهی، رابطه مثبت و مولفه های خود داوری و انزوا و همانندسازی، بیش از حد رابطه منفی معناداری با خود افشایی برخط دارند. همچنین، ابراز هیجان مثبت و ابراز صمیمیت، رابطه مثبت و ابراز هیجان منفی رابطه منفی معناداری با خود افشایی برخط دارند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در کل، مجموعه این متغیرها 62 درصد از واریانس خود افشایی برخط را تبیین می کنند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، باید به نقش ابرازگری هیجانی و خود دلسوزی، به عنوان پیش بینی کننده خود افشایی برخط توجه ویژه ای داشت.
خلاصه ماشینی:
"گمانهزنیها نشان میدهد که Lenhart, Madden & Hitlin Schouten, Valkenburg & Peter Gross Nie Schiffrin, Edelman Falkenstern & Stewart Ong Online Self-Disclosure Andrade, Kaltcheva & Weitz Shin Ang Smock خود افشاییهای برخط به مراتب نسبت به آفلاین بیشتر است(سولر، 2005).
نتایج پژوهش رفیعینیا و همکاران(1385) نشان داد که گرچه Self-Compassion Emotional Expression Veld, Walraven & Weerth King & Emmons بین ابرازگری هیجانی و سلامت عمومی رابطۀ معناداری وجود ندارد، ولی رابطۀ ابراز هیجان منفی با سلامت عمومی، معکوس و معنادار است.
ممکن است افراد فاقد دلسوزی به خود، به اندازۀ Hsieh, Hsieh & Hsiao Chen, Poon & Cheng Sheese, Brown & Graziano Rimé Yarnell & Neff Hofmann, Grossman & Hinton Beretvas Crocker & Sanevlo کسانی که نمرۀ بالایی در دلسوزی به خود میگیرند، نگران رفاه دیگران باشند، حتی اگر نسبت به خود بیرحم و سختگیر باشند.
لذا سؤال پژوهش حاضر این است که آیا خود افشایی برخط میتواند توسط خود دلسوزی و ابرازگری هیجان پیشبینی شود؟ Potts & Weidler Iskandar & Ahmet Boonlue, Briggs & Sillence ب) روش پژوهش روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود.
اما افرادی که آگاهی McGehee Baldwin Sbarra, Smitth & Mehl چندانی نسبت به سود و زیان این خود افشایی ندارند، در اینگونه موارد بهتر عمل میکنند؛ زیرا ذهنآگاهی شامل نوعی گام نهادن بیرون از خود و از چشماندازی بالاتر به تجربۀ خود نگریستن است؛ به طوری که آن تجربه میتواند با بیطرفی در نظر گرفته شود."