چکیده:
ترافیک، باعث مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و حتی سیاسی میشود. این مشکلات
اثرات کوتاه مدت و بلند مدت زیانباری برای افراد جامعه در پی دارد. مسایل کوتاه مدت ناشی از ترافیک
را با اقدامات اورژانسی و مشکلات بلند مدت را با راه کارهای راهبردی میتوان کنترل و رفع کرد. هدف از
این مقاله شناسایی و طرح عوامل تاثیر گذار بر این مشکل و اولویت بندی راه حلهای مطرح شده و یافتن
بهترین روش برخورد با این مشکلات از دید خبرگان و صاحب نظران امر میباشد. روش فرآیند تحلیل
سلسله مراتبی AHP یکی از روشهای علمی بررسی مسایل میباشد که با در نظر گرفتن نقطه نظرات
نخبگان امر در صدد اولویت بندی راه حلهای پیشنهادی میباشد. در این روش با طرح هدف و مقایسه
زوجی شاخصهای مطرح شده نسبت به هدف و بعد از آن ارایه معیارهای مناسب و مقایسات زوجی
معیارها نسبت به شاخصها در صدد پیدا کردن بهترین و مناسب ترین راه حل ممکن میباشد. در این میان نرم
افزار expert choice نرم افزار توانمندی است که در حصول نتیجه دقیقتر و سریعتر ما را یاری داده
نرم افزار توانمندی است که در حصول نتیجه دقیقتر و سریعتر ما را یاری داده
است. نتیجه این تحقیق حاکی از این حقیقت است که از نظر متخصصان امر، استفاده از فضای مجازی
بهترین گزینه از میان دیگر کاندیداها در جهت شناساندن و سپس رفع مسایل ناشی از ترافی می باشدو به
عنوان پیشنهاد اجرایی مطالعات مطرح شد
خلاصه ماشینی:
علاوه بر آن موضوعات دیگری مثل صلاحیت رانندگی با موتورسیکلت، چگونگی نگهداری از آن، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، توجه به حقوق عابران پیاده و از همه مهمتر نحوه عبور و مرور و مساله توقف و پارک موتورسیکلتها را نیز باید به آن اضافه کرد که امروز در سطح شهر تهران بهعنوان یک معضل جدی مطرح بوده که متاسفانه تاکنون راهکار منطقی و قانونی برای آن پیشبینی نشده است.
برنامه ریزی برای این نوع حمل و نقل نیازمند زمان و هزینه بیشتری است که از ایستگاه های اتوبوس تا زیرساخت های شهری برای ایستگاه ها و تونل های مترو را شامل می شود و باید همه شهروندان از جمله افراد مسن و معمولی مورد توجه قرار میگیرند (فالح منشادی، روحی، سعیدی زند1391:27-28).
وضع عوارض بر روی معابر درون شهری راه کار دیگری برای کنترل ترافیک میباشد که جدیدا مطرح شده است.
همچنین ممکن است این هزینهها شامل پرداخت عوارض استفاده از وسایل نقلیة شخصی در مناطق محدود شده باشد؛ عوارضی که برای جبران صدمات وارد بر زیستبوم شهری، زیرساختها و تأسیسات شهری است که به دلیل استفاده از وسایل نقلیة شخصی، باید از شهروندان مزبور اخذ شود.
از طرفی هزینههای استفاده از خودروی شخصی در ایران به دلیل قیمت نازل سوخت، بسیار پایین است و اگر این هزینه با وضع عوارض تردد از معابر و یا عوارض سوخت افزایش نیابد، بخش عمده ترافیک تهران که ناشی از تردد خودروهای شخصی است، مهار نشده باقی میماند.