چکیده:
هدف: این پژوهش کوششی در بررسی منشا کنش صادقانه- غیر صادقانه است و این پرسش را مطرح می کند که از بین دوگانه عاملیت و ساختار، کدام یک به کنش صادقانه می انجامد. روش: روش مطالعه در این پژوهش، پیمایش مقطعی بود. جامعه آماری 110 نفر از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد بودند که در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کردند. تعداد 100 پرسشنامه به طور کامل بازگشت. شیوة نمونه گیری به شیوة تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس تجربیات شرکت کنندگان از کنش صادقانه و غیر صادقانه به دست آمد. داده ها با کمک نرم افزار اس.پی.اس.اس- ویرایش 16 پردازش شده اند. آلفای کرونباخ 0.7 به دست آمد. یافته ها: در کنش صادقانه، تاثیر عاملیت با 0.54 1.4بیش از ساختار 0.4 ± ± 1.2 است و در کنش غیر صادقانه اهمیت ساختار ( 0.4 ± 1.3 ) عاملیت ( 0.4 1.2 ) بیشتر است. 41.7 درصد آموزش دیدگان به همزمانی تاثیر ساختار و عاملیت اشاره دارند. همچنین یافته ها معناداری متغیرهای زمینه ای را تایید می کند. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد 41.7 درصد شرکت کنندگان به تاثیرگذاری توامان عاملیت و ساختار اذعان دارند. این در حالی است که پژوهشهای پیشین تنها به یکی از دو عامل ساختار و عاملیت توجه داشتند. این مطالعه نشان داد بیشتر افرادی که کنش غیر صادقانه انجام می دهند، فرافکنی می کنند.
Objectives: The author of the present survey intend at analyzing the Effective factors on honest and not honest action; skill (operative elements) and structure in science institute.
Method: The method of the present research is survey and statistical community of the research includes 110 M.A. people in communication sciences faculty at allamen Tabatabaee University. Simple random sampling and questionnaire based on honest and not honest action is used. Data are analyzed through SPSS software and concluded in cronbach، s Alpha (0، 7).
Results: The results of the research indicate that the effect of operative element in royal behavior is more than structure and the effect of structure is more than operative factor in none- royal behavior.
conclusion: The author of the paper concludes 41،7 of the participants believe in the coincidence affectivity of operative element and structure; while the previous researches focused on just one of the two factors. The results of the survey also revealed that most of the unfaithful participants use the projection reaction.
خلاصه ماشینی:
به همین دلیل، امروزه رفتارهای انحرافی، تفاوتهای فرهنگی و رسیدن به درک درست از مسئله اخلاق علمی< Scientific Ethics"/> در محیطهای دانشگاهی بیش از گذشته مورد توجه است(استوارتز و هامل،< Stowers &amp; Hummel"/> 2011؛ بنت< Bennett"/> و همکاران، 2011؛ جونز،< Jones"/> 2011؛ مارتین،< Martin"/> 2012)؛ تا آنجا که کنی< Kenny"/>(2007) ضروری میداند مؤسسات دانشگاهی به ترویج فرهنگ درستکاری و صداقت دست یازند.
گروه نخست که نقش ساختار را در نقض ملاحظات اخلاقی برجستهتر میکنند، به ابهام در نظام ارزشگذاری فعالیتهای علمی، ضعف توجه به شایستهسالاری و نبود متولی اجرایی در امر پژوهش تأکید دارند(طایفی، 1378؛ صدیق سروستانی، 1380؛ عبدالهی، 1381؛ قاضی طباطبایی و مرجایی، 1380؛ قاضی طباطبایی و ودادهیر، 1380؛ نراقی، 1382؛ زندیپور، 1384؛ ندیمی، 1384؛ اردشیر لاریجانی و همکاران، 1383؛ ذکائی، 1385؛ فراستخواه، 1385؛ قانعی راد، 1385؛ گلپرور و عریضی، 1385؛ توسلی و نجار نهاوندی، 1387؛ فراستخواه، 1387؛ گدازگر و علیزاده اقدم، 1387؛ برهانی و همکاران، 1392؛ وجدانی و همکاران، 1392؛ شاکرینیا، 1390) و گروهی دیگر، تعهد شخصی افراد به ارزشهای آکادمیک را تأثیرگذار میدانند و به تعصبهای فردی، اشاره میکنند(شیروانی، 1380؛ کرمی، 1380؛ محسنی تبریزی، 1380؛ خالقیفر، 1381؛ بهروان، 1383؛ چلبی و کافی، 1383؛ قانعی راد، 1383؛ جوادی یگانه و هاشمی، 1384؛ قانعی راد و حسینی، 1384؛ مدنی و زاهدی، 1384).
هدف اکتشافی- توصیفی این مطالعه به چگونگی نگرش آموزشدیدگان آموزش عالی نسبت به کنش صادقانه میپردازد و هدف تبیینی دلیل انتخاب ساختار یا عاملیت را مورد توجه قرار میدهد.