چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی بخشی از فرانظریه علوم اجتماعی بوده که خود شامل هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی است. هر چند عناصر مذکور، نقش تعیین کننده ای در نظریه پردازی دارند، اما بررسی الزامات هستی شناسی نظریه پردازی در علوم اجتماعی، مسئله اصلی مقاله حاضر است.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، بر اساس نظریه زمینه ای(گراندد) و گردآوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق با اساتید متخصص روش شناسی در شهرهای تهران، قم و اصفهان بوده و نمونه گیری به روش گلوله برفی انجام شده است.
یافته ها: تحلیل داده های مصاحبه ها در قالب سه مقوله مشکلات هستی شناسی نظریه پردازی در علوم اجتماعی، علل مشکلات و راه حلهای هستی شناسانه نظریه پردازی، ارائه شده است.
نتیجه گیری: در پایان نیز شیوه های تحقق هستی شناختی تعامل گرا در علوم اجتماعی مشخص شد و این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که از حیث هستی شناختی، ضرورت نظریه پردازی بوم گرا باید برایندی از الزامات مربوط به مکان مند بودن پدیده های اجتماعی فهم شود.
Objectives: The purpose of present study is analyzing a portion of the Meta-theory in social sciences that is included ontology، epistemology and methodology. Although the mentioned elements have played a decisive role in theorizing but Ontology requirements in social sciences are the main subjects of present article.
Method: Having utilized grounded theory method، Data were collected through in-depth interviews with professors of methodology in Tehran، Qom and Isfahan and snowball sampling is done.
Results: The results of the interviews are provided in the three categories: the ontology problems of social sciences، the causes of problems and ontology solutions of theorizing.
Conclusion: The author of the article concludes the significance role of Ontology requirements of transactional theorizing in the social sciences. The author also emphasized on the necessity of native theorizing and a combination of requirements in social phenomena's.
خلاصه ماشینی:
جدول 1: کدگذاری اولیه کدگذاری اولیۀ مصاحبه صدم تکثر وجوه واقعیت اجتماعی سیالیت اجزای پدیدههای اجتماعی خصوصیات ناهمسان پدیدههای اجتماعی پررنگی نقش انسان در عرصۀ نظامهای اجتماعی هستیشناسی حقیقی و اعتباری واقعیتهای اجتماعی عینی و ذهنی بودن پدیدههای اجتماعی قوام متقابل ساختار وکارگزار وجود مفاهیم و گزارههای عام تصویر ذهنی انعکاس واقعیت خارجی دیدگاه متأثر ازتصور ذهنی از واقعیت وجود مفاهیم چهارگانه در علوم وجود الگوی ثابت: قانون تجربی و سنتهای الهی غلبۀ دو انگاری بر علوم اجتماعی دو انگاری هستیشناسی بر مبنای منطق ارسطویی دو انگاری(صدق و کذب) مبنای علوم اجتماعی موجود استواری هستیشناسی دو ارزشی بر اساس عضویت یا عدم عضویت در یک مجموعه وجود گزارههای تاریخی/گزارههای فراتاریخی، نمونههایی از منطق دو ارزشی تلقی هستیشناسی نسبیتگرایانه به واقعیت یا یک مسئله، به مثابۀ امر تاریخی، مشروط به زمان و مکان ماهیت درجهبندی گزارههای نظریۀ فازی در دیدگاه فرابومی گزارۀ علمی مبتنی بر اصول عام بیطرفی عالم نظریه فرابومی در بررسی موضوع روایت نسبیگرایی و عقلگرایی انتقادی از علم، روایت دو ارزشی از حقیقت علمی اشتباه هستیشناسی دو ارزشی گفتمانهای موجود(پوزیتیویستی، انتقادی و تفسیری) در تعمیم موارد خاص صادق به تمام پدیدهها نظریۀ فازی مبتنی بر دیدگاه تعاملگرا ماهیت رنگارنگ حقیقت در نظریۀ فازی فهم تساهلگرایانه در باب هستیشناسی مفاهیم و پدیدههای اجتماعی و الزامات آن پیشفرضهای روششناسیهای علوم اجتماعی در زمینۀ انسان، الهامبخش نوع معینی از هستیشناسی در همتنیدگی و تداخل عناصر انسانی به عنوان موضوع علوم اجتماعی موضوع شناسایی نظریههای بومی، موضوعی بومی با محتوای مرتبط و معطوف به جامعۀ خاص سیستم آموزش دو ارزشی لزوم اصلاح نگرش حاکم بر آموزش و پژوهش در دانشگاه در مورد موضوع، هدف و روش نگرش نامناسب اساتید به دانشجو و خود شیفتگی آنها نقش متقابل استاد و دانشجو در آموزش به یکدیگر تولید نظریه بر پایۀ خلاقیت و ذهن جستجوگر حقیقت تأثیر جهانی شدن در ابعاد مختلف بر تعامل مسائل و نظریههای بومی و فرابومی نقش سازمانهای بینالمللی مانند یونسکو در پیدایش الگوهای یکپارچهساز آموزشی و پژوهشی دو) کدگذاری ثانویه و شکلدهی مقولات: در مرحلۀ بعد،کدهای اولیه به علت تعداد فراوان آنها به کدهای ثانویه تبدیل میشوند.