چکیده:
بر اساس تفسیر رایج، تفاوت اصلی ابنسینا با ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقه انسانی است؛ اما درباره نفس نباتی و حیوانی میان ایندو اختلافنظر آشکاری وجود ندارد؛ چه اینکه هر دو، نفس نباتی و حیوانی را از سنخ صورت منطبع در ماده میدانند. ما در این نوشتار میکوشیم تا با توجه به مبانی متافیزیکی ایشان و تفسیر خاصی که هر یک از این دو فیلسوف از رابطه ماده و صورت ارائه میدهند، نشان دهیم، حتی درباره رابطه نفس نباتی و حیوانی با بدن نیز میان این دو اختلافنظر آشکاری وجود دارد. ارسطو صورت - و به تبع آن - نفس را نه جوهر به معنای شیء، بلکه اصل یا ساختاری میداند که بر اساس آن ماده به عنوان یک شیء خاص مد نظر است. به همین دلیل در تحلیل ارسطو از حقیقت موجود زنده، با دو جوهر به منزله دو شیء روبهرو نیستیم؛ بلکه موجود زنده جوهر واحدی است که دارای قابلیت یا ظرفیت خاصی است که به واسطه آن مبدا اعمال حیاتی میشود. دقیقا بر همین اساس است که بسیاری از ارسطوپژوهان معاصر دیدگاه عرضگرایانه درباره نفس را بر دیدگاه جوهرانگارانه ترجیح میدهند؛ درحالیکه در فلسفه ابنسینا صورت و ماده دو جوهر به معنای دو شیءاند که با هم ترکیب شدهاند. به عبارت دیگر، در فلسفه ابنسینا در تحلیل موجود زنده - اعم از نبات، حیوان و انسان - به نوعی دوگانگی میان نفس و بدن میرسیم؛ هرچند این دوگانگی الزاما به معنای تجرد و مفارقت نفس نباتی و حیوانی از بدن نیست.
According to general consensus among scholars، the main distinction between Aristotle and Avicenna in their philosophical analysis of the reality of soul and its relation to body finds its expression in the way in which each of them treats human rational soul and its relation to body. Upon this view، there is no considerable difference between their standpoint about vegetative and animal soul because both ofthem construe these two kinds of soul as the imprinted form in body. But، considering their metaphysical bases and different interpretation of the relationship between form and matter in the viewpoint of these two philosophers، one can infer an apparent distinction between their interpretation concerning the relation of the animal and vegetative soul to body. Aristotle، does not believe in the substantial separation of the soul from the body. As the result in his viewpoint soul and body are two different aspects of one substance which is called living being. Contrary to Aristotle، Avicenna، in the light of his theory about form and matter، considers the soul and body as two different substances united together. Consequently، in his viewpoint living being is a composition of two different substances.