چکیده:
مسئله «ذهن – بدن» که در حوزة فلسفی اسلامی و فیلسوفان قدیمی غربی به شکل «نفس – بدن» مطرح شده است، از دیرباز یکی از مسائل محوری در فلسفه، بهویژه در میان فیلسوفان ذهن متاخر بوده است. در این میان، دو مسئلة «هویت معرفت» و «نحوة ارتباط ذهن و بدن» را میتوان از بنیادیترین و محوریترین چالشها دربارة دیدگاههای گوناگون طرحشده دربارة مسئلة ذهن - بدن دانست. این پژوهش بر آن است که دیدگاههای مختلف رایج در مقولة ذهن - بدن را در رویارویی با این دو چالش بنیادین بیازماید. بدین منظور و در گام نخست، یازده دیدگاه را که در حکم دیدگاههای رایج در دو حوزة فلسفی اسلامی و غربی هستند، معرفی کرده، سپس هر یک از این دیدگاهها را با دو چالش اساسی معهود، یعنی «ارائه تحلیل مناسب از هویت معرفت» و «توجیه مناسب از نحوة ارتباط ذهن و بدن»، روبهرو ساخته و پاسخ هر دیدگاه را به این مسائل بنیادین آورده و این پاسخها را داوری کرده است. در پایان - و با تحلیل دستاورد این مقایسه - چنین نتیجهگیری میشود که تنها دیدگاه خاص حکمت متعالیه از رویارویی با این دو مسئله سربلند بیرون میآید.
The mind-body problem، which has been raised as soul-body in the field of Islamic philosophy and Ancient Western philosophy، has long been one of the central issues in philosophy، especially among the late philosophers of mind. In the meantime، two issues of the "quiddity of knowledge" and "the way of the relationship between mind and body" can be regarded as the most fundamental and pivotal challenge to the various views of the mind-body problem. In this study، we have tried to test the different perspectives on the mind-body problem in confronting these two fundamental challenges. For this purpose and in the first step، we introduce the eleven perspectives that are commonly views in the Islamic and Western philosophical fields and then each of these perspectives was faced with two fundamental challenges، namely، "providing a proper analysis of the quiddity of knowledge" and "Appropriate justification of how the mind and body communicate،" and brought each response to these fundamental questions and We have judged these answers. Finally، by analyzing the results of this comparison، we conclude that the only particular view of the "Hekmate Motaalie" is successful in confronting both of these issues.