چکیده:
هدف از این تحقیق، طراحی مدل فرهنگ جهادی مبتنی برمبانی دینی و ارزش های انقلاب اسلامی در دانشگاه اسلامی است.
روش: روش تحقیق حاضر ترکیبی (شامل دو طیف مطالعه کیفی-کمی) با رویکرد متوالی اکتشافی است: در بخش اول از روش تحقیق توصیفی–تحلیلی (اسنادی-کتابخانه ای) و فراترکیب در بخش دوم از روش پژوهشی میدانی-پیمایشی محدود استفاده شده است. در این تحقیق، برای رسیدن به اجماع نظر خبرگان در مورد ابعاد فرهنگ جهادی در دانشگاه اسلامی (دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تهران)، تعداد قابل توجهی از خبرگان تعداد 36 پرسشنامه به شیوه غیرتصادفی بین آنان توزیع شد و 30 نسخه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در این پژوهش، با تحلیل و بررسی پژوهش ها، سه فرهنگ جهادی در دانشگاه اسلامی و 23 شاخص شناسایی و تبیین شدند.
نتیجه گیری:بر اساس نتایج، فرهنگ تعهد محور رتبه اول و فرهنگ دانش محور رتبه سوم را از نظر خبرگان تحقیق بدست آورده است.بین شاخصها، مهم ترین عاملی که خبرگان تحقیق، بیشترین اهمیت را نسبت بدان قائل شده اند، ویژگی ولایت مداری است. در نتیجه از 23 عامل (ویژگی و معیار) و 92 شاخص، مجموعا 23 شاخص بعنوان ویژگی ها و شاخص های فرهنگ جهادی در دانشگاه اسلامی (دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تهران) تعیین و مشخص شدند
خلاصه ماشینی:
"از همین رو، ابتدا از پژوهشهای مرتبط در این زمینه، به وسیلۀ روش فراترکیب شاخصههایی را استخراج کرده، سپس برای رسیدن به اجماع نظر خبرگان در مورد ابعاد، ویژگیها و شاخصهای فرهنگ جهادی سازمان مورد مطالعه، تعداد قابل توجهی از خبرگان (استادان دانشگاه و مدیران عرصه اجرا) شناسایی و 36 پرسشنامه به شیوۀ غیر تصادفی Lunenburg & Irby Kroll & Neri Sequential Exploratory Strategy Meta-synthesis Zimmer Beck بین آنها توزیع شد و پس از پیگیریهای فراوان، 30 نسخه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد و روایی آن 4/93 تعیین شد که از قوت و اتقان خوب عوامل و شاخصهای فرهنگ جهادی مطلوب حکایت دارد.
با توجه به یافتههای فراترکیب در فرایند بررسی و با توجه به شاخصهای طراحی شده برای وضع مطلوب، و همچنین کم کردن شکاف و فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب، لازم است گامهای اساسی ذیل برداشته شوند: - در راستای تأکید بر فرهنگ راهبردمحور، اتخاذ راهبردها و اقداماتی اساسی ضروری است؛ از جمله: تغییر نگرش مدیران و مسئولان دانشگاه به این نکته که نیروی انسانی (کارکنان، استادان و دانشجویان) عامل اساسی استراتژیک دانشگاه بوده و سرمایهگذاری در راستای توسعۀ منابع انسانی به تحول و توسعه در سایر ارکان دانشگاه اسلامی منجر میشود؛ بدین معنا که زمینۀ بروز استعداد افراد از طریق آموزش و زمینههای رشد و پیشرفت برای افراد فراهم شود و بر وجود باورها و ارزشهای مشترک دینی و انقلابی، انعطافپذیری و شناخت فرصتها و بهرهگیری از آنها بر توسعۀ تواناییها و مهارتهای آنان تأکید شود."