چکیده:
برنامه ها و محتوای درسی از لحاظ فلسفی باید آیینه تمام نمای ارزشها، خواستها و انتظارات اجتماعی
باشند و به همین دلیل، شناسایی مسائل و نیازهای اساسی اجتماعی محوری ترین عنصر در تصمیم گیری
محسوب میشود. به عبارت دیگر هدف اصلی مدارس و نظام آموزشی این است که دانش آموزان را
جامعه پذیرکرده و آنها را با دانش، ارزشها، گرایشها و مهارتهای ضروری جهت زیست در جامعه
آماده سازند. مفهوم شهروندی بازتاب مجموعه انتظارات در زمینه حقوق و مسئولیتها در یک اجتماع
خاص است که اعضا نسبت به یکدیگر، نهادها و جامعه دارند. در این مقاله به تحلیل موضوعی کتاب
مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی پرداختیم که هدف از این کار آشکار و شفاف سازی نقاط ضعف و
قوّت کتاب و ارائه طرح پیشنهادی برای کامل و جامع تر شدن کتاب و برنامه درسی در راستای تربیت
شهروند مطلوب میباشد و از موضوعات مطرح شده در این مقاله میتوان به میزان توجه کتاب به ایجاد
شناخت و آگاهی لازم، مهارتها و نگرش مطلوب نسبت به تربیت شهروند مطلوب اشاره کرد. در این
مقاله از روش چک لیست محقق ساخته استفاده شده است و در نتیجه طی تحقیقاتی که انجام شد پی به آن بردیم که کتاب درسی مذکور در سه فرضیه شناختی، مهارتی و نگرشی که مورد تحلیل قرار گرفته
مجموعا ٦٤ امتیاز از ١٠٠ امتیاز ممکن را کسب کرده است که با توجه به اهمیت این موضوع در جامعه
امتیاز نسبتا متوسطی را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله به تحليل موضوعي کتاب مطالعات اجتماعي پايه پنجم ابتدايي پرداختيم که هدف از اين کار آشکار و شفاف سازي نقاط ضعف و قوت کتاب و ارائه طرح پيشنهادي براي کامل و جامع تر شدن کتاب و برنامه درسي در راستاي تربيت شهروند مطلوب ميباشد و از موضوعات مطرح شده در اين مقاله ميتوان به ميزان توجه کتاب به ايجاد شناخت و آگاهي لازم ، مهارت ها و نگرش مطلوب نسبت به تربيت شهروند مطلوب اشاره کرد.
که در جامعه امروزي ايران ديده ميشود؛ بنابراين ١٠٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقاله حاضر با درک اهميت ضرورت مساله تربيت مطلوب شهروندي و جايگاهي که بايد در نظام آموزشي و برنامه هاي درسي مدارس داشته باشد به بررسي کتاب مطالعات اجتماعي پايه پنجم ابتدايي در همين راستا پرداخته است .
آيا نظام آموزشي از طريق برنامه درسي مطالعات اجتماعي پنجم مي تواند شهروند خوبي را براي حضور منطقي در صحن جامعه آماده کند؟ ٣-پيشينه پژوهش منوچهري (١٣٨٦) در پايان نامه کارشناسي ارشد خود با عنوان «بررسي مقايسه اي محتواي کتب درسي مقطع ابتدايي با ويژگيهاي شهروند جهاني در سال تحصيلي ٨٦-٨٥» با روش کيفي تحليل محتوا و جامعه آماري کتابهاي تعليمات سوم ، چهارم و پنجم ابتدايي و با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند به تحليل و بررسي موضوع تحقيق پرداخته است .
١٣- نتيجه گيري هدف از اين تحليل بررسي کتاب مطالعات اجتماعي پايه پنجم ابتدايي از نظر توجه به مولفه هاي تربيت شهروند مطلوب بوده است .