چکیده:
در هر سازمانی جهت بهرهوری بیشتر و بهتر آن سازمان، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات حائز
اهمیت میباشد. چرا که با بکارگیری بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان، میتوان از کلیه
منابع موجود در سیستم از جمله منابع انسانی، منابع مدیریتی، منابع فنی و. . . بهره برد. میتوان گفت فناوری اطلاعات در بهرهوری سازمان نقش مهمی را بر عهده دارد. چرا که بهرهوری عاملی جهت بهبود سازمانی به حساب میآید، اهمیت دادن به مساله بهرهوری و نقش فناوری اطلاعات در سازمان یکی از مسائلی است که مدیران با بهرهگیری از آن میتوانند در جهت پیشبرد اهداف والای سازمانی خود قدم بردارند. هدف اصلی این تحقیق کسب شناخت بیشتر نسبت به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهرهوری سازمانی بود که با بررسی تحقیقات و منابع اسنادی مختلف این نتیجه حاصل شد که فناوری اطلاعات میتواند سبب بهرهوری در سازمان گردد و یکی از عوامل رشد و شکوفایی موثر در سازمان شود. و این مهم میسر نخواهد شد مگر اینکه نیروهای انسانی در سازمان که از حیاتی ترین عوامل موفقیت سازمان و جزو سرمایههای گرانبهای هر سازمانی به حساب میآیند از دانش و آگاهی لازم در موارد مذکور، برخوردار
شوند و نیروی انسانی میبایست با کسب آموزش کافی توسط سازمانها در جهت توانمندسازی نیروهای
خود به این ضرورت دست یابند.
خلاصه ماشینی:
رويکرد تحليلي بر نقش فناوري اطلاعات بر بهره وري سازمان ها / ١٩٩ بيان مسئله امروزه رقابت بسيار زياد بين بنگاه هاي اقتصادي براي ارائه خدمات بهتر باعث شده که سازمان ها علاوه بر بکارگيري فناوري اطلاعات ، براي بهبود کيفيت کارايي در تمام سطوح کسب و کار، از فناوريهاي جديد نيز براي پوشش نيازهاي مصرف کنندگان کالا و خدمات استفاده کنند.
٢٠٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * تعريف با ديد سيستمهاي اطلاعاتي فناوري اطلاعات : در اين تعريف فناوري اطلاعات عبارت است از «مجموعه منابع فني و سخت افزاري و نرم افزاري ارتباطي و اطلاعاتي، انساني، مديريتي و سيستمي که براي توليد، پردازش ، توزيع و به کارگيري اطلاعات استفاده مي شود» (١٩٩٨) .
-در تحقيقي با عنوان «بررسي بکار گيري تکنولوژي اطلاعات و نقش آن در افزايش بهره وري سازماني» (مطالعه موردي: سازمان بيمه خدمات درماني استان فارس ) توسط کاووسي و همکارانش نتايج نشان داد که رابطه معنا داري بين استقرار تکنولوژي اطلاعات در افزايش بهره وري سازماني و بهبود رضايت مشتريان وجود دارد.
- در پژوهشي ديهيم و همکارانش (١٣٩٥)، با عنوان «نقش فناوري اطلاعات و مديريت کيفيت فراگير بر عملکرد و بهره وري سازمان ها» نتايج نشان داد که توسعۀ استفاده از فناوري اطلاعات ، جنبه هاي مختلف مديريت کيفيت فراگير را تحت تأثير قرار داده و به عنوان پشتيباني قوي براي مديريت کيفيت ، به کار ٢٠٦ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * ميرود.