چکیده:
کسب دانش درباره ی خودتنظیمی، چه به صورت تصادفی و چه مبتنی بر عقل سلیم، اگرچه لازم است، اما کافی نیست، بلکه با روش سیستماتیک می توان واقعیت ها و روابط مهم را، به طور آشکار مشخص ساخت و مبنایی را تعیین نمود که بتوان براساس آن رفتارها رابه صورتی دقیق پیش بینی کرد. روش سیستماتیک بر مبنای این باور قرار دارد که رفتاری امری تصادفی نیست، بلکه معلول است و در جهتی میل می کند که فرد، درست یا نادرست، براساس آن را باور دارد . رفتار ما عموما با میل رسیدن به هدفی ویژه برانگیخته می شود، در واقع هر رفتاری سلسله ای از فعالیتهاست و برای پیش بینی رفتار افراد انگیزه ها یا نیازهای آنان باید شناسایی گردد یکی از نیازهای سطح بالای انسان، میل به دانستن، فهمیدن، یادگیری و آموختن است، سالهای متمادی است که پژوهشگران تعلیم و تربیت و روانشناسان اجتماعی مطالعات فراوانی در مورد عوامل موثر بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام داده اند. پیشرفت تحصیلی موضوعی است که به خصوص در حال حاضر مورد توجه تمامی کشورهای جهان بوده است و هر ساله مقدار زیادی از بودجه جوامع صرف تحصیل کودکان و نوجوانان میشود
خلاصه ماشینی:
خود تنظيمي يادگيري و تاثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان سيد موسي طباطبايي١ و فريده قادري ٢ ١ عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور سمنان ٢ دانشجوي کارشناسي ارشدروانشناسي تربيتي دانشگاه پيام نورسمنان چکيده کسب دانش درباره ي خودتنظيمي، چه به صورت تصادفي و چه مبتني بر عقل سليم ، اگرچه لازم است ، اما کافي نيست ، بلکه با روش سيستماتيک مي توان واقعيت ها و روابط مهم را، به طور آشکار مشخص ساخت و مبنايي را تعيين نمود که بتوان براساس آن رفتارها رابه صورتي دقيق پيش بيني کرد.
رفتار ما عموما با ميل رسيدن به هدفي ويژه برانگيخته مي شود، در واقع هر رفتاري سلسله اي از فعاليتهاست و براي پيش بيني رفتار افراد انگيزه ها يا نيازهاي آنان بايد شناسايي گردد يکي از نيازهاي سطح بالاي انسان ، ميل به دانستن ، فهميدن ، يادگيري و آموختن است ، سال هاي متمادي است که پژوهشگران تعليم و تربيت و روانشناسان اجتماعي مطالعات فراواني در مورد عوامل موثر بر يادگيري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام داده اند.
چهارچوب اين نظريـه بـر ايـن اسـاس اسـتوار اسـت کـه دانـش آمـوزان چگونـه از نظـر فراشناختي، انگيزشي و رفتاري، يادگيري خود را سامان مي بخشند پژوهش حاضر نيز در همين راستا به دنبال شناسايي عوامل شناختي و انگيزشي موثر بر پيشرفت تحصيلي است .
و هم چنين مطالعات زياد ديگري در رابطه با خودتنظيمي و انگيزش با پيشرفت تحصيل و عواملي کـه سـبب يـادگيري دانـش آموزان شود انجام شده است (بکارتز، پينتريج و زيدنز، ٢٠٠٠؛ ميتاگ ، ١٩٩٣؛ کارون و شير، ١٩٩٨؛ برانسـون ، ٢٠٠٠) براسـاس نظريه ي سه وجهي بندورا (بندورا، ١٩٨٦)،مبناي يادگيري خود نظـم داده شـده ، شـناخت اجتمـاعي اسـت .