چکیده:
اخلاق از موضوعاتی است که از بدو تولد بشر وجود داشته و گذر زمان نه تنها ضرورت وجود آن را کم رنگ و کم اهمیت ننموده ، بلکه بر اهمیت و لزوم آن در این برهه زمانی افزوده است، تا جایی که امروزه اصول اخلاقی از موضوعات چالش برانگیز کلیه سازمان های اداری محسوب می گردد. امروزه مولفه های اخلاق به عنوان مجموعه ای از اصول و ارزش ها که درستی یا نادرستی (خوبی و بدی) رفتارها و تصمیم های فرد یا سازمان را تعیین می کند، درقالب محور اصلی رضایت مردم از عملکرد سازمان وارد عرصه ادبیات سازمانی شده است. رعایت اخلاق و ارزش های سازمانی عامل مهمی در تحقق شعار سال 1394 یعنی همدلی و همزبانی میان دولت و ملت می باشد.
خلاصه ماشینی:
امروزه مولفه های اخلاق به عنوان مجموعه ای از اصول و ارزش ها که درستی یا نادرستی (خوبی و بدی) رفتارها و تصمیم های فرد یا سازمان را تعیین می کند، درقالب محور اصلی رضایت مردم از عملکرد سازمان وارد عرصه ادبیات سازمانی شده است.
رعایت اخلاق و ارزش های سازمانی عامل مهمی در تحقق شعار سال 1394 یعنی همدلی و همزبانی میان دولت و ملت می باشد.
دولت، همدلی، همزبانی، اخلاق، ارزش سازمانی واژگان کلیدی: مقدمه به نظر میرسد نامگذاری سال 94 با شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» فرصتی گرانبها برای مجموعه قوای کشور و به خصوص دولت به عنوان سکاندار اجرایی کشور از سویی و ملت ایران به عنوان «صاحبان کشور» از سوی دیگر است تا با تقویت عنصر اعتماد متقابل و شکلدهی هرچه بهتر و کاملتر فضای همکاری و همدلی گامهای مهم و بزرگی در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور بردارند و در این میان یکی از مهمترین عرصه های افزایش اعتماد عمومی و ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و ملت توجه به اخلاق اسلامی و کرامت انسانی در سازمانهاست.
به طور ویژه، هنگامی که استانداردها یا ارزش های اخلاقی سازمان به طور گسترده ای میان اعضاء رایج شود موفقیت سازمانی افزایش و در نتیجه رضایتمندی شهروندان، به واسطه حرمت نهادن به ارزش های انسانی و تکریم ارباب رجوع محقق می گردد و این شاخص مهم پیش زمینه اصلی تحقق همدلی و همزبانی میان دولت و ملت است.