چکیده:
در این مقاله به بررسی اثر هدفمندی یارانه ها بر مصرف بنزین در ایران با توجه به بخش حمل ونقل طی دوره 1392 - 1357 ، با استفاده از روش خود رگرسیون برداری( VAR) پرداخته شد. متغیرهای به کار رفته در این تحقیق شامل لگاریتم مصرف بنزین ( LGC ) ،لگاریتم تعداد وسایل نقلیه موتوری( LV ) ، لگاریتم قیمت واقعی بنزین( LRPG )، لگاریتم ارزش افزوده بخش حمل و - نقل( LTF ) و اثر هدفمندی یارانه ها که به صورت متغیر مجازی D وارد مدل شده است. نتایج به دست آمده از توابع کنش و واکنش نشان میدهد که مصرف بنزین با توجه به بخش حمل ونقل بر اثر هدفمندی یارانه ها ابتدا به صورت کاهشی بوده است و در مدت زمان کوتاهی افزایش یافته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که هدفمندی یارانه ها، به تنهایی اثر
چندانی بر مصرف بنزین ندارد. با توجه به این شرایط پیشنهاد می شود که از به کارگیری هدفمندی یارانه ها به عنوان راه حل اصلی برای کاهش مصرف بنزین در کشور پرهیز شود. همچنین متغیر تعداد وسایل نقلیه موتوری اثر مثبت، و قیمت بنزین اثر منفی بر مصرف بنزین در ایران دارند.
خلاصه ماشینی:
com چکيده در اين مقاله به بررسي اثر هدفمندي يارانه ها بر مصرف بنزين در ايران با توجه به بخش حمل ونقل طي دوره ١٣٩٢-١٣٥٧، با استفاده از روش خود رگرسيون برداري(VAR) پرداخته شد.
متغيرهاي به کار رفته در اين تحقيق شامل لگاريتم مصرف بنزين (LGC)،لگاريتم تعداد وسايل نقليه موتوري(LV)، لگاريتم قيمت واقعي بنزين (LRPG)، لگاريتم ارزش افزوده بخش حمل و- نقل (LTF) و اثر هدفمندي يارانه ها که به صورت متغير مجازيD وارد مدل شده است .
روش تحقيق در اين تحقيق با استفاده از روش خود رگرسيون برداري( VAR) اثرات بلندمدت هدفمندي يارانه ها بر مصرف بنزين در ايران با توجه به بخش حمل و نقل تخمين زده مي شوند و در نهايت پوياييهاي کوتاه مدت مدل با استفاده از توابع کنش و واکنش بررسي مي شوند.
بررسي رابطه عليت گرنجري ميان مصرف بنزين و متغيرهاي مستقل موجود در مدل (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود)منبع : يافته هاي تحقيق توجه به نتايج اين آزمون جهت سياست گذاريهاي اقتصادي بسيار با اهميت ميباشد زيرا براساس نتايج جدول ٦ مقدار Prob براي فرضيه هاي اول و دوم که بيان ميکنند بين لگاريتم مصرف بنزين و لگاريتم ارزش افزوده بخش حمل ونقل هيچگونه عليت گرنجري وجود ندارد و اين دو متغير مستقل اند و رابطه اي با هم ندارند.
٤. نتيجه گيري در اين مقاله به بررسي اثر هدفمندي يارانه ها بر مصرف بنزين در کشور با توجه به بخش حمل و نقل طي دوره زماني ١٣٥٧ تا ١٣٩٢و با استفاده از روش خود رگرسيون برداري و تحليل عليت گرنجري براي بررسي تاثير شوکهاي وارده شده به مصرف بنزين پرداخته شد.