چکیده:
موضوع مقاله پیش رو مطهریت و یا عدم مطهریت عملیات پیوند عضو جداشده از انسان
یا حیوان زنده یا مرده به انسان است و به تبع آن طهارت و یا نجاست عضو پیوند زده شده
روشن خواهد شد. پیوند اعضا به چند صورت قابل تصور است: 1. عضو جدا شده شخص
به خودش پیوند زده شود؛ 2. عضو مسلمانی به شخص دیگری پیوند زده شود؛ 3. عضو
کافری به مسلمانی پیوند زده شود؛ 4. عضو حیوان نجس العین به مسلمانی پیوند زده شود.
در این بحث سه دیدگاه وجود دارد: الف) طهارت پیوند عضو در تمام صورت ها؛ ب)
پیوند اعضا در هیچ یک از صورت ها باعث طهارت آن نمی شود؛ ج) اگر عضوی از
نجس العین پیوند زده شود، معلوم نیست پاک شود، اما در غیر این مورد پاک است.
روش مطالعه مقاله پیش رو کتابخانه ای و اسنادی است. نویسنده پس از بی ان دیدگاه ها و
بررسی ادله آن ها ، قول به مطهر یت پیوندزدن و به تبع آن طهارت عضو پ یوند ی را
برمی گزیند.
خلاصه ماشینی:
"2. صدق میته تنزیلی: اگر بخواهیم آن را مرده تنزیلی بدانیم، اگر در زمان حیات از وی جدا شده باشد، بر آن صدق میکند اما در زمان ممات بر آن صادق نیست؛ البته ادلهای که تنزیل میکند و عضو جدا شده را میته میداند، شامل زمان پیوندزدن و دمیدهشدن روح نمیشود؛ زیرا تنزیل در حقیقت استعمال یک واژه است و استعمال نیاز به مبرر و مجوز عقلائی و عرفی دارد و هر چیزی را در هر جایی نمیتوان استعمال کرد؛ بهطور مثال، اگر دست مسلمان عالم برجسته به نجاستی برخورد، صحیح نیست به این جهت که در حکم متحد هستند شارع بفرماید: دستت عذره است؛ یعنی مجرد اتحاد در حکم مبرر این نمیشود که موضوع یک حکم را که با آن تناسب ندارد، برای مترتب شدن آن حکم بر آن تطبیق کرد؛ در باب تنزیلات باید تناسبهای عرفیه مورد توجه باشد.
اما اکنون ما در مقام این هستیم که آیا ادله سابق شامل میشود یا نه؟ نسبت به مواردی که اطلاقی داشته باشیم مانند آنچه در سگ گفتیم جای این کلام است؛ اما درباره دیگر حیوانها مانند خوک؛ کسی نگفته است «الخنزیر نجس»؛ بلکه از روایتهایی مانند اینکه سوال پرسیدهاند از خوکی که از آب بیرون آمده و در راهی آب بدنش چکیده است و حضرت نهی فرمودهاند، از اینجا نجاستش را به دست میآوریم؛ بنابراین از اینها استفاده نمیشود که هر جا و به هر شکلی باشد، نجس است؛ پس باید قائل به تفصیل شویم و بگوییم نجسالعینهایی که ادله نجاستشان این چنینی است شامل بعد از پیوندزدن نمیشود؛ مگر اینکه کسی ادعای الغای خصوصیت کند به این بیان که دست خوک اگر مفسدهای دارد که باعث تنفر است، وقتی به انسان هم متصل بشود همان مفسده را دارد؛ یعنی اگرچه دلیل شامل نمیشود اما در عرف افتراقی بین ایندو دیده نمیشود."
کلیدواژه ها:
نجاست
،
عضو جدا شده
،
عضو پیوندی
،
پیوندزدن
،
طهارت و مطهریت