چکیده:
کثرت تغییراتی که سازمانها و افراد با آنها روبه رو هستند، از چنان فشار و نیرویی برخوردار است که
همچون سیلی خروشان، هر نوع مقاومتی را در هم کوبیده و همه را با خود به جلو میبرد. به بیان دیگر،
وسعت و تنوع نیروی تغییری که بر پیکر سازمانهای امروزی وارد میآید آنقدر زیاد است که برای آنها
چارهای جز انطباق با این تغییرات باقی نمیگذارد. از طرفی نظامهای آموزش عالی باید به نیازهای جاری و
آیندة جامعه پاسخگو باشند و برای پاسخگو بودن باید تغییر و بهبود را سرلوحة کلیه امور قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"فنون بهبود سازمان : از معروفترین فنون برای بهبود سازمانها می توان به سه فنون ذیل اشاره کرد: ١- تغییر برنامه ریزی شده planned change ٢- روش و نظریه مداخله method &intervention theory ٣- پژوهش عملکردaction research نغییر برنامه ریزی شده : Planned change یکی از معروفترین فنون بهبود سازمانی؛ تغییر برنامه ریزی شده میباشد که از میان بنیانگذاران اولین آن میتوان از lip pit،Watson و Westley نام برد و پس از آن نیز Frohman،Sashing و Kolb اصلاحاتی در آن به عمل آورده و این استراتژی را تکمیل نمودند؛ ولی چارچوب اصلی تغییر برنانه ریزی شده که در برگیرنده هفت گام اساسی و پویا بشرح زیر می باشد: گام اول آگاهی از مساله : در این مرحله سازمان و عامل تغییر دهنده \ هیچ کدام نسبت به یکدیگر شناخت و ارتباطی ندارند.
این کمیته های فرعی در هفت حوزه زیر به تهیه راهبردها و برنامه های اجرایی پرداختند : ١- راهبردهای ارائه خدمات کیفی ٢- راهبردهای بهینه سازی دائمی برنامه ها ٣- راهبردهای ایجاد محیط کاری پشتیبانی کننده ٤- راهبردهای تکنولوژیک ٥- راهبردهای تجهیزاتی ٦- راهبردهای توسعه منابع ٧- راهبردهای تلفیق برنامه ها و بودجه ها راه حل های پیشنهادی جهت تغییر و بهبود در آموزش عالی: الف : آموزش : ١- قابلیت انعطاف امور آموزشی دانشگاه همراه با تحولات و نیاز صنایع ٢- سعی در جذب داوطلبین با بنیه علمی بهتر تا موجب شود فارغ التحصیلانی کار آمدتر تربیت گردد."