چکیده:
دانش منبعی ارزشمند برای توانمندساختن سازمانها در جهت نوآوری و رقابت است. این دانش در میان
کارکنان و همچنین از طریق حس همجوشی میان آنان به وجود میآید. فرایند مدیریت دانش شامل خلق
دانش، ارزشیابی دانش، ارائه دانش، توزیع دانش، و کاربرد دانش است. برای تبدیل دانش به یک کالای
سرمایهای، سازمانها باید در جهت ایجاد تعادل میان فعالیتهای مدیریت دانش بکوشند. ولی موانع
متعددی برسرراه خلق و بهکارگیری دانش در سازمانها وجود دارد. وظیفه مدیریت دانش آن است که این
موانع را شناسایی، و برای برطرفکردن آنها چارهاندیشی کند. هدف مدیریت دانش برقراری ارتباط بین
خبرگان و افراد مجرب سازمان با افرادی است که نیاز به دانش خاصی را دارند. موفقیت در زمینة مدیریت
دانش نیازمند ایجاد یک محیط جدید کاری میباشد، که دانش و تجربه بتوانند به راحتی تسهیم شوند.
هوش مصنوعی از داغ ترین موضوعاتی است که دانشمندان علوم رایانه آن را تحت بررسی دارند. آنها
قصد دارند تا به جای ساخت یک ماشین هوش مصنوعی آن را به بار آورده و رشد دهند. دوران کنونی،
دوران دگرگونی و تغیر پرشتاب دانش است. هر پنج و نیم سال حجم دانش دو برابر میشود، البته عمر
ارتباط دارد، کمتر از چهار سال است. "مدیریت « منبع ارزشمند راهبردی » و « دارایی » میانگین آن که به
دانش" یکی از گفتمان هایی است که در دوران جدید در زمینه مدیریت مطرح گردیده و به شدت مورد
توجه سازمانها و مبحث مدیریت قرار گرفتهاست. از مهم ترین ارکان مدیریت دانش، پیاده سازی سیستم و
اثربخشی آن در سطح سازمان میباشد. چرا که دیگر مطالب مرتبط با آن همگی به عنوان مقدمهای جهت
بسترسازی و استفاده از آنها برای تحقق عملی مدیریت دانش به شمار میروند.
هدف از این مقاله آشنایی با هوش مصنوعی به عنوان نماد دوران فراصنعتی، نقش و کاربرد آن در مدیریت
دانش و کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت دانش است. بدین منظور، سئوالاتی نظیر این که مدیریت دانش
چیست ؟هوش مصنوعیچیست؟ مطرح میشود و نهایتا کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت دانش مورد
بررسی قرارمی گیرد
خلاصه ماشینی:
"تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ــ زعفریان ، رضا، اسماعیل زاده ، مونا، شاهی، نساء، (١٣٨٧)، ارائه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط ، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول ، شماره ٢ ــ سازمانی، فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال دوم ، شماره ٥، صص ٣٥-٧٠ ــ سلاسل ، ماهان ، کامکار، منوچهر، گلپرور، محسن ، (١٣٨٨)، رابطه هوش سازمانی و مؤلفه های آن با رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان شرکت احیاء گستران اسپادان ، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال یازدهم ، شماره ٤٠ ــ سلیمی، قاسم ، آذین ، رضا، پاکیزه ، علی، مهدیه ، امید، ١٣٨٩، در جستجوی رویکرد مدیریت دانش در محیطهای اموزش مهندسی، فصلنامه آموزشی مهندسی ایران ، سال دوازدهم ، شماره ٤٥، ص ١٠٥-١٢٦ ــ سهرابی، بابک ، رئیسی وانانی، ایمان ، علیدوستی، سیروس ، (١٣٨٩)، ارائه مدلی کاربردی برای سنجش بلوغ مدیریت دانش در صنعت نرم افزار، فصلنامه سیاست علم و فناوری، شماره ٩ ــ طبرسا، غلامعلی، اورمزدی، نوشین ، (١٣٨٧)، تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش ، پیام ــ فرهودی، فائزه ، درودی، فریبرز، (١٣٨٧)، لزوم به کارگیری مدیریت دانش در افزایش سطح کیفی فعالیت های سازمان نوین ، علوم و فناوری اطلاعات ، شماره ٢٤ ــ کرمی، مهتاب ، پیری، زکیه ، ١٣٨٨، کاربرد مدیریت دانش در کدگذاری بالینی در سازمان های مراقبت بهداشتی، مدیریت اطلاعات سلامت ، شماره ٤ص ٢٣٩ ــ الوانی، سیدمهدی، ١٣٧٧، سازمان دانشی، مجله کنترولر، سال دوم ، شماره ٧و ٨ ــ الوانی، سیدمهدی، ناطق ، تهمینه ، فراحی، محمدمهدی، ١٣٨٦، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش __ Derrek Kelley, "A L ayman, S."