چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت ادراک، نگرش و رفتار کارکنان و همچنین رابطه بین این متغیرها
در بانک دی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع
توصیفی است. کارکنان و مدیران بانک دی به عنوان جامعه آماری این تحقیق انتخاب شدند. نمونه گیری
به روش سرشماری انجام شد و نهایتا ٦٩٠ نفر در این پژوهش شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از
پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرخبرگان بررسی و مورد تایید قرار گرفت و پایایی
آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. از نرمافزار اسپیاساس و لیزرل برای تحلیل دادهها استفاده
شد. طبق نتایج، متغیرهای ادراکی، نگرشی و رفتاری در بانک دی در سطح بالایی قرار دارند. نتایج تجزیه
و تحلیل دادهها نشان میدهد ادراک از عدالت سازمانی بر نگرش نسبت به سازمان و نگرش نسبت به
کارکردهای منابع انسانی تاثیر معنادار میگذارد. تعهد سازمانی نیز بر نگرش نسبت به سازمان تاثیر مثبت و
معنادار میگذارد. نتایج همچنین نشان میدهد نگرش کارکنان بر استرس، رفتار شهروندی سازمانی و
عجین شدن شغلی کارکنان در بانک دی تاثیر معنادار میگذارد. در پایان پیشنهاداتی برای مدیران و
محققان ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
"کدگذاری پرسشنامه ها به شرح زیر میباشد: </رجوع شود به تصویر صفحه> متغیرهای ادراکی ــ عدالت سازمانی ٢١٣ ــ اعتمادسازمانی ٢١٦ ــ تعهدسازمانی ١١٦ ــ رضایت شغلی ١١٣ متغیرهای نگرشی ــ نگرش نسبت به سازمان ١٠٩ ــ نگرش نسبت به کارکردهای مدیریت منابع انسانی ٣٠٠ ــ نگرش نسبت به شغل ٣١٩ متغیرهای رفتاری ــ استرس شغلی ١٢٤ ــ رفتار شهروندی سازمانی ٢٠٧ ــ درگیری شغلی ١٥٦ روایی محتوایی این پرسشنامه با نظر خواهی از استاد راهنما، مشاور و متخصصین آشنا به موضوع مورد تائید قرار گرفت .
</رجوع شود به تصویر صفحه> نمودار٢ مدل اندازه گیری مرتبه اول ادراک از عدالت سازمانی در حالت تخمین استاندارد بار عاملی تمامی متغیرهای آشکار مربوط به این متغیر بالای ٠/٥ است .
</رجوع شود به تصویر صفحه> نمودار٦: مدل اندازه گیری سازه های مرتبه اول تعهد سازمانی در حالت تخمین استاندارد همچنین بار عاملی نشانگرهای مرتبه دوم مربوط به این متغیر نیز بالای ٠/٥ است و شاخص های برازش نیز مقادیر مطلوب را بدست آوردند.
٧- بحث و نتیجه گیری در این پژوهش وضعیت ادراک از عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی، تعهد سازمانی، نگرش نسبت به سازمان ، نگرش نسبت به کارکردهای منابع انسانی، نگرش شغلی، استرس ، رفتار شهروندی سازمانی و عجین شدن شغلی مورد بررسی قرار گرفت .
نتایج این تحقیق همچنین نشان میدهد نگرش کارکنان بانک دی نسبت به سازمان و کارکردهای منابع انسانی بر رفتار شهروندی کارکنان تأثیر میگذارد.
G. (2006),&quot;Structural relationships between organizational service orientation, contact employee job satisfaction and citizenship behavior&quot;, International Journal of Service Industry Management, Vol. 17 Iss 1 pp."