چکیده:
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">زمینه و هدف</span></span></strong>: <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">تفکر یک فرایند شناختی فعال، هدفمند و سازمان یافته است که برای معنی دادن به دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. تفکر موفقیتآمیز موجب میشود مشکلاتی که به طور دائم با آن مواجه میشویم حل کرده، تصمیمات هوشمندانه بگیریم و به اهدافی که در زندگی تعیین کردهایم، دست یابیم. تفکر انتقادی فرایندی است که با استفاده از آن به بررسی افکار و عقاید خود و دیگران پرداخته و به فهم بهتر و روشنی دست می‏یابیم. سوال کردن، تحلیل کردن و معنی دادن، سه فرایندی است که به وسیلهی آن افکار خود و دیگران را بررسی کرده و براساس آن بهترین تصمیمات را میگیریم که این موارد در زیرمجموعه تفکر انتقادی قرار می‏گیرد و عوامل مختلفی هستند که میتوانند بر روی آن تأثیرگذار باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">روش پژوهش: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">این راستا 229 نفر از کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای استاندارد مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا (1990) و هوش هیجانی نوکا و ایازو (2009) پاسخ گفتند</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">یافته­ها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">نتایج بدست آمده از پرسشنامههای تحقیق به کمک آزمونهای رگرسیون خطی دو متغیره و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که هوش هیجانی و ابعاد آن بر روی تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأثیر معنیداری(</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;"> دارد. نتایج همچنین نشان داد که از بین ابعاد تأثیرگذار هوش هیجانی، مدیریت روابط (با میانگین رتبه‏ای= 05/3) در رتبه اول، خودآگاهی (با میانگین رتبه‏ای = 79/2)، خودمدیریتی (با میانگین رتبهای= 12/2) در رتبه سوم و آگاهی اجتماعی (با میانگین رتبه‏ای= 04/2) در رتبه چهارم قرار دارند</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10pt;">.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه­گیری: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">برای افزایش سطح تفکر انتقادی کتابداران کتابخانه ملی باید آگاهی اجتماعی و سایر مولفه</span></span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های هوش آنان ارتقاء پیدا کند.</span></span></span>
Background and Aim: Thinking is an active, purposeful, organized cognitive process which
is used to mean the world. Successful thinking will solve the problems that we face with them
constantly, make clever decisions, and achieve the goals we determin in our lives. Critical
thinking is a process in which we examine our thoughts and opinions, and get a better understanding.
Asking, analyzing and meaning are three processes that we examine our own
thoughts and others, and, based on that, we make the best decisions that are in the subcategory
of critical thinking, and there are several factors that can be applied to it. The purpose of
this study was to investigate the effect of emotional intelligence on the critical thinking of
librarians in the National Library of Iran.
Methods: 229 librarians from the National Library of Iran were selected by simple random
sampling method and included the standard questionnaire of California's Contemporary
Thinking Skills (1990) and the emotional intelligence of Nokia and Ayazo (2009).
Results: Data were analyzed by two-variable linear regression and Friedman tests. The results
showed that emotional intelligence and its dimensions on the critical thinking of librarians
from the National Library of Iran had a significant effect (p<0.01). The results also
showed that among the effective dimensions of emotional intelligence, management of relations
(with a mean score of = 3.05) in the first rank, self-awareness (with an average rating =
2.79), self-management (with a mean of = 2.12) ranked fourth in the third place and social
awareness (with an average rating of = 2.04).
Conclusion: To mprove critical thinking Natioal Library staff require to enhance their emotional
intelligence and social awareness factors.