خلاصه ماشینی:
- طراحی دورهء نوین متوسطهء دوم نظری فقط در یک رشتهء تحصیلی عمومی، کاربردی، مهارت محور، خلاقپرور و اخلاق مدار برای همهء دانشآموزان، رها شدن از یک قالب کلیشهای کهنه و عاری از منطق عملی و بیبهره از استدلال عقلانی، با تقویت اقتدار عاطفی، علمی و حرفهای معلمان در مدرسه، و احساس بینیازی حضور در مراکز و بنگاههای تجاری تستزنی و کنکوریگری، از جمله رسالتهای خطیر کارگزاران نظام تعلیم و تربیت کشور است؛ یقینا تحقق این هدف مهم و رسالت سترگ ملی بدون هماندیشی و همیاری متخصصان بصیر و مجرب نمیتواند به شایستگی مقدور و میسر باشد.
ب) رویکرد پرورش عاطفی که شامل افزایش عزت نفس، اتکا به خود، تصمیم گیری مسئولانه، رشد روابط بین فردی و استفاده کم یا عدم استفاده از اطلاعات در مورد مصرف مواد است و به وسیله دستورالعمل آموزشی، بحث گروهی و فعالیت های آموزشی، تمرین حل مسأله گروهی و هم اندیشی و روان درمانی گروهی اجرا می شود.
د) رویکرد نفوذ اجتماعی که شامل افزایش آگاهی از فشار اجتماعی برای مصرف مواد، افزایش دانش در مورد پیامدهای کوتاه مدت مصرف مواد در اثر فشار همقطاران و پایه گذاری هنجارهای عدم مصرف مواد است که به وسیله بحث کلاسی و گروهی، آموزش مهارت های مقابله، تمرین رفتاری، روش های جرات آموزی بسط تمرینات از طریق تکالیف خانگی و استفاده از رهبران همتا یا همسال در برنامه های آموزشی محقق می شود.