چکیده:
شکافها و گسستهای اجتماعی از دیرباز زمینهساز بروز معضلات و بحرانهای اجتماعی در جوامع گوناگون بوده و همگرایی و انسجام اجتماعی آن جوامع را تهدید میکرده است. ازین رو، مدیریت مطلوب این شکافها از طریق اتخاذ راهبردهایی کارآمد، پیوسته محل مداقه دستاندرکاران حکومتی بوده است. در این میان، مدیریت مبتنی بر انعقاد پیمانهای طرفینی در ساحت اجتماع، در زمره مهمترین راهبردهای مدیریت شکافهای اجتماعی قرارگرفته تا آنجا سیره حکومتی نبی مکرم اسلام (ص) نمودار کاربست این راهبرد است. مقاله حاضر تلاش خواهد کرد تا بدین سؤال پاسخ دهد که جایگاه پیمان محوری در مدیریت شکافهای درونی جامعه نبوی چیست و این نوع مدیریت چه تأثیری بر ایجاد همگرایی اجتماعی در جامعه اسلامی همعصر پیامبر (ص) داشته است؟ در این راستا، ضمن ارائه مدلی مفهومی، نخست به بررسی شکافهای اجتماعی جامعه نبوی پرداخته و سپس به راهبرد سنجی تعاملی پیامبر اکرم (ص) در مدیریت شکافهای اجتماعی میپردازد. لازم به ذکر است که نگارندگان این مقاله جهت گردآوری اطلاعات از شیوه اسنادی- کتابخانهای بهره برده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به سؤال فوق پاسخ خواهند گفت.
Social gaps and splits have long been the cause of social dilemmas and crises in various societies, and threatened the convergence and social cohesion of those societies. Therefore, the desirable management of these gaps has been consistently targeted by government officials through the adoption of efficient strategies. Meanwhile, the management based on concluding social treaties is one of the most important strategies for managing social gaps, as the administration of the prophet of Islam (PBUH) is a graph of the implementation of this strategy. The present paper will attempt to answer this question that what is the contract-oriented position in managing the internal gaps of prophetic society and how does this kind of management affect the creation of social convergence in the same Islamic society of the Prophet (PBUH)? In this regard, while presenting a conceptual model, it first addresses the social divisions of the prophetic society and then focuses on the interactive strategy benchmarking of the Prophet (PBUH) in managing social divisions. It should be noted that the authors of this paper will use the documentary-library method to collect information and use the descriptive-analytical method to answer the above question.