چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی مولفه های ﺗﻔﻜﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ درﻣﺪﻳﺮان شرکت گاز استان خوزستان به وسیله ﻣـﺪل جین لیدکا ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه مورد مطالعه این تحقیق شامل مدیران، روسای ستادی و روسای ادارات گازرسانی شرکت گاز استان خوزستان به تعداد70 نفر می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته دارای60سوال مشتمل بر پنج بعد تفکر استراتژیک مدل لیدکا بود. پایایی این پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و با مقدار 91/0 مورد تایید قرار گرفت. در راستای تحلیل داده ها و پاسخ به سوال های پژوهش، از آزمون t تک نمونه ای مستقل، آزمون فریدمن و روش تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار22 SPSS استفاده گردید. یافتههای مطالعه نشان دادن، کلیه مولفه های مدل در سازمان اجرا شده است و ترتیب آنها با توجه به آزمون فریدمن به ترتیب تفکر سیستمی، تمرکز بر هدف، تفکر در زمان، فرصت طلبی هوشمندانه وفرضیه محوری می باشند . همچنین بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در مجموع 8 عامل بر اساس مولفههای مدل لیدکا به عنوان عوامل موثر بر تفکر استراتژیک در مدیران شرکت گاز استان خوزستان شناسایی گردید که شامل نگرش کلی از سازمان و محیط آن (کل نگری)، الگوی ذهنی کامل از نظام خلق ارزش، توجه به نقش فرد در تصمیم گیری ها برای تفکر سیستمی، داشتن چشمانداز و تمرکز برآن و تمرکز منابع برای تمرکز برهدف، هوشمندی محیطی و نگرش مثبت به تغییرات برای فرصت طلبی هوشمندانه، فرضیه سازی خلاقانه و آزمون سازی فرضیه برای فرضیه محوری و یادگیری از زمان و تفکر به هنگام برای تفکر در زمان می باشد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در مجموع 8 عامل بر اساس مولفههای مدل لیدکا به عنوان عوامل موثر بر تفکر استراتژیک در مدیران شرکت گاز استان خوزستان شناسایی گردید که شامل نگرش کلی از سازمان و محیط آن (کل نگری)، الگوی ذهنی کامل از نظام خلق ارزش، توجه به نقش فرد در تصمیم گیری ها برای تفکر سیستمی، داشتن چشمانداز و تمرکز برآن و تمرکز منابع برای تمرکز برهدف، هوشمندی محیطی و نگرش مثبت به تغییرات برای فرصت طلبی هوشمندانه، فرضیه سازی خلاقانه و آزمون سازی فرضیه برای فرضیه محوری و یادگیری از زمان و تفکر به هنگام برای تفکر در زمان می باشد.
- ﻫﻮﺷﻴﺎری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ نقاط ﻗﻮت و ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی محیطی - ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻت ﻓﻀﺎی ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر و ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ ی ﺣﺎﺻﻞ از آن - ﻫﻮﺷﻴﺎری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ ورﻗﺒﺎ - آﮔﺎﻫﻲ از ﺣﻮزه ﻫﺎی اﺻﻠﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن در آﻧﻬﺎ دچار مشکل است - ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ سازمان - ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺤﻴﻂ داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ - نگرش مثبت به تغییرات به عنوان وسیله ای برای کشف فرصتهای نو ظهور - ﺧﻠﻖ ارزش های جدید ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮی - استقبال از ایده های کارکنان در سازمان بنابراین با توجه به نتایج سنجش انجام شده میزان کاربرد فرصت طلبی هوشمندانه در مدیران شرکت گاز استان خوزستان مطلوب می باشد."