چکیده:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای آمادگی مدیریت دانش برای مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح بهعنوان سازمانهای نظامی و تحقیقاتی است. روششناسی: در این پژوهش از چارچوب لیندزی (2008)؛ سپتا کاریون (2016) استفاده شد که برای اثربخشی مدیریت دانش دو مولفه زیرساختها و فرآیند مورد بررسی قرار گرفت. پژهش حاضر به لحاظ مخاطب استفادهکننده از آن جزء پژوهشهای کاربردی و از توع توصیفی پیمایشی است که در آن از روش ترکیبی استفاده شده است. در این پژوهش برای استخراج شاخصها با توجه به چارچوب اولیه از روش کیفی تحلیل مضمون (تم) و از کدگذاری باز و محتوا استفاده شد. یافتهها: در ابتدا یافتههای حاصل از کدگذاری باز از مضامین موجود در 304 شاخص در مورد فرآیند و زیرساخت مدیریت دانش شناسایی شد و در ادامه و در مرحله کدگذاری محوری به 86 شاخص تقلیل یافت و پس از مرحله بررسی نرخ روایی محتوا، 48 شاخص مورد تایید خبرهها قرار گرفت. نتیجهگیری: مدل نهایی استخراجشده با توجه به اهمیت مولفهها در مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح برای بررسی آمادگی مدیریت دانش هشت مولفه سازوکار خلاقیت، سازوکار حمایت، سازوکار فنی و فناوری، کسب دانش ضمنی و آشکار، بهکارگیری دانش، فرهنگ، منابع انسانی و زیرساختهای فناوری شناسایی شد؛ یعنی با توجه به ذکر تمامی فرآیندهای مدیریت دانش (اکتساب، تسهیم، بهکارگیری و ذخیرهسازی) در بین شاخصها، مولفه اکتساب دانش ضمنی و آشکار و بهکارگیری آنها بهعنوان مولفه اصلی و برای زیرساخت مدیریت دانش مولفههای فرهنگ، فناوری، کارکنان دانشی، ارتقاء سطح خلاقیت و حمایت مدیران ارشد در نظر گرفته شد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش با توجه به عدم وجود یک مدل بومی برای شناسایی شاخص های آمادگی پیاده سازی مدیریت دانش ، با بررسی ادبیات در خصوص مدل های مدیریت دانش و مطالعه های صورت گرفته در سازمان های نظامی و مصاحبه با خبره های مراکز تحقیقات نظامی از چارچوب نظری (رجبی و آراسته خو، ٢٠١٧؛ لیندزی، ٢٠٠٨) که در 1- Massa & Testa آن مدیریت دانش در بردارنده زیرساخت و فرآیند مدیریت دانش است ، استفاده میشود.
1- Chang & Chuang جدول شماره ١: جدول مدلهای مدیریت دانش (به تصویر صفحه مراجعه شو د)1- Holzner & Marx, 1979 2- Pentland, 1995 3- Demarest, 1997 4- Dovenport, Delong & Beers, 1998 5- Liebowitz, 2000 6- Liebowitz & Beckman, 1998 7- Odel, 1996 8- Wiige, 1996 9- Van der speck&de Hoog, 1997 10- Odel, 1996 11- Davenport, 2008 12- Davenport & Prusak,1998 13- Morey, 1998 (به تصویر صفحه مراجعه شو د) با توجه به عناصر موجود در پژوهش های فوق ، در این پژوهش برای طراحی مدل مدیریت دانش از چارچوب نظری لیندزی (٢٠٠٨) که در آن هر دو عامل زیرساختی و فرآیندی وجود دارد، استفاده میشود.
در ادامه و در قالب جدول شماره دو به بررسی 1- Finneran, 1999 2- Trussler, 1998 3- Manasco, 1999 4- Bassi, 2010 5- Choi, 2000 6- Skyrme, 2000 7- Skyrme & Amidon, 2000 8- Heising, 2001 9- Steele, 2001 10- Newman & Conard, 1999 11- Tuomi & Pery, 2001 12- Odel & Grayson, 1998 13- Fong, 2009 14- Lindsey, Keith L, (2008) 15- Hales, 2001 پژوهش های پیشین در خصوص زیرساخت ها و فرآیندهای مدیریت دانش پرداخته میشود."