چکیده:
تبیین تاثیر کژ رفتار گروهی در شکلدهی کژ رفتار فردی معلمان هدف اصلی مقاله حاضر است. همچنین نقش تعدیلگر انسجام گروهی، ادراک بیعدالتی و قوانین تنبیهی غیررسمی مورد مطالعه مداقه قرار گرفته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی، و به لحاظ ماهیت صبغه کمی دارد. تمامی دبیران دبیرستانهای دولتی شهر ایلام (379=N) جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1997) و شیوه نمونه گیری خوشه ای متناسب با حجم تعداد 154 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده پنج پرسشنامه استاندارد کژرفتار فردی 9 گویه ای و کژرفتاری گروهی 10 گویهای بنت و رابینسون (2000)، ادراک بیعدالتی کولکویت (2001) با 20 گویه، انسجام گروهی سیشور (1954) با 20 گویه، قوانین غیررسمی هولینگر و کلارک (1982) با 9 گویه گردآوری شدند. پایایی پنج متغیر پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0، 79/0، 81/0، 73/0، 83/0، بدست آمد. فرضیهها به کمک نرم افزار SPSS ورژن 20 و با استفاده از رگرسیون سلسله مراتبی آزمون شدند. یافتهها نشان داد که مشاهده مستقیم کژ رفتار سازمانی، نقش میانجی در ارتباط بین کژ رفتار گروهی و کژ رفتار فردی معلمان دارد. کژرفتاری در سطح گروهی با فرایندهای اطلاعات اجتماعی ارتباط مستقیم، مثبت و معنادار داشته و از بین سه مولفه آن، مشاهده مستقیم کژرفتاری و شیوع کژرفتاری در سطح سازمان ارتباط بین کژرفتاری در سطح گروه و کژرفتاری در سطح فردی را تعدیل می نماید. زمانیکه میزان انسجام گروهی بالاست، دانش غیرمستقیم و ادراک شیوع کژرفتار در سطح سازمانی به احتمال ضعیفی موجب بروز کژرفتاری در سطح فردی می شود. بر این اساس نقش تعدیلگر انسجام گروهی در ارتباط بین کژرفتاری گروهی و فردی، رد میشود. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که در سطح گروهی، اثر تعاملی معناداری بین مشاهده مستقیم کژرفتاری و قوانین و مجازاتهای غیررسمی وجود دارد. در خصوص اثر تعاملی دانش غیرمستقیم و قوانین غیررسمی، به لحاظ آماری تعامل معناداری یافت نشد. در نهایت نتایج نشان داد که در سطح گروهی و سازمانی اثر تعاملی ادراک شیوع کژرفتاری و قوانین غیررسمی، به لحاظ آماری معنادار است. این نتایح نشان میدهند که اگر قوانین غیررسمی در خصوص کژ رفتاری در سطح سازمانی در حد پایینی باشند، دانش مستقیم و شیوع کژرفتاری سازمانی به احتمال زیاد سرایت و انتقال کژرفتاری در سطح گروهی را به سطح فردی افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش های متعددی در خارج از ایران در مورد پدیده کژرفتاری با مفاهیم متنوعی مانند سرقت (١٩٩١ ,Hollinger)، کارشکنی (٢٠٠٢ ,Schminke &Ambrose, Seabright, )، نظارت نامناسب (٢٠٠٠ ,Tepper)، عدم صداقت (١٩٩٧ ,Sheppard &Lewicki, Poland, Minton, )، عدم تلاش (١٩٩٣ ,Bennett &Kidwell )، خشونت (٢٠٠١ ,Wegner &Pearson, Andersson, )، دشمنی با علم و هنر (١٩٨٢ ,Baron &Fisher )، قلدری کردن در محل کار (٢٠٠٥ ,Keashly &Rayner )، و انتقام (١٩٩٨ ,Tripp &Bies, )، صورت گرفته است .
خلاصه رگرسیون سلسله مراتبی برای کژرفتاری مستقیم در دو سطح سازمانی و فردی سطوح کژرفتاری مستقیم سازمانی در سطح سازمانی کژرفتاری مستقیم سازمانی در سطح روابط بین فردی تحلیل مشاهده مستقیم مشاهده غیرمستقیم شیوع میزان ODM مشاهده مستقیم IDM مشاهده غیرمستقیم شیوع میزان IDM IDM ODM ODM گام ١: گام ٢: گام ١: گام ١: گام ١: گام ٢: گام ١: گام ٢: گام ١: گام ٢: گام ١: گام ٢: متغیرهای کنترل و کنترل اثرات کنترل اثرات کنترل اثرات مستقل کنترل اثرات کنترل اثرات کنترل اثرات اثرگذار مستقل مستقل مستقل مستقل مستقل پایگاه ٠/٠٥- ٠/٠٨- ٠/٠٢- ٠/٠٠٠ ٠/٠٢- ٠/٠٤- ٠/١٠ ٠/٠٤ ٠/٠٧ ٠/٠٢ ٠/٠٨ ٠/٠٢ شغلی اندازه ٠/٠٧ ٠/٠٤ ٠/١٢ ٠/٠٨ ٠/١٠ ٠/٠٦ ٠/٠٨ ٠/٠١ ٠/١١ ٠/٠٥ ٠/١٠ ٠/٠٣ مدرسه قوانین ٠/٢٦- ٠/٢٤- ٠/٢٤- ٠/٢٢- ٠/٢٧- ٠/٢٥- - - - - - - رسمی سن - - - - - - -0/10 -0/10 -0/08 -0/08 -0/11 -0/11 جنسیت - - - - - - 0/000 -0/04 -0/02 -0/06 0/03 -0/01 0/09 0/04 0/07 0/03 0/10 0/04 0/10 0/08 0/10 0/08 0/09 0/07 R2 0/05 - 0/04 - 0/06 - 0/02 - 0/02 - 0/02 - ∆R2 اندازه *٠/١٣ *٠/١٤ *٠/١٥ 0/28* 0/21* 0/26* اثر مقدار *٥/٥٥ *٥/٠٨ *٥/٩٢ *٥/٤٧ *٦/٢٧ *٥/٨٧ ١/٧٨ *٤/٢٢ ١/٦٦ *٢/٨٣ ١/٨٢ *٣/٧٦ F فرضیه دوم ) اطلاعات اجتماعی نقش واسطه در ارتباط کژرفتاری گروه کاری و توالی کژرفتاری افراد مرجع را ایفا می نماید جهت بررسی فرضیه دوم از روش سه مرحله ای بارون و کنی (١٩٨٦) استفاده شد که متشکل از رگرسیون های متعدد میان سه سازه مورد مطالعه است .