خلاصه ماشینی:
از این دیدگاه انتخابات به معنای فنون گزینش و شیوههای مختلف تعیین زمامداران و نمایندگان و ابزاری است که بهوسیله آن میتوان اراده شهروندان را در شکلگیری نهادهای سیاسی و تعیین متصدیان اعمال اقتدار سیاسی مداخله داد (قاضی شریعت پناهی ،٦٧٩:١٣٧٣).
از نظر اصطلاحی، انتخابات پیوند عمیقی با نظامهای دموکراتیک و مردمی دارد، به عبارت دیگر انتخابات سازوکاری برای شکلگیری یک نظام، انتخاب مقامات و نهادهای سیاسی یا شکلی از فرآیند تصمیمگیری در جامعه بهطور جمعی است که در آن رأیدهندگان تصمیم میگیرند که کدام حزب یا کاندیدا مسئولیت اداره عمومی را به دست گیرد.
از مهمترین مقولاتی که در بحثهای مختلف درباره افزایش صحت و کارایی انتخابات مطرح میگردد، موضوع تبلیغات از سوی نامزدهایی است که قصد دارند با بیان ایدهها و برنامههایشان توجه و اعتماد شهروندان را برای بهدستآوردن کرسیهای سیاسی به خود جلب نمایند.
بهعنوان نمونه، با آغاز تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری سال ٢٠٠٨ میلادی در ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما مقولاتی چون بهداشت و سلامت عمومی، مالیات و اشتغال را بهعنوان سه محور اصلی برنامه انتخاباتی خویش برگزید، در حالیکه هیلاری کلینتون رقیب او از حزب دموکرات، موضوعاتی چون بهداشت و سلامت عمومی، اشتغال و مسکن را سرلوحه برنامههای خود قرار داده بود.
دو مورد از روشهای نوین تبلیغات انتخاباتی را به اختصار توضیح خواهیم داد: ١- شبکههای اجتماعی نقش شبکه اجتماعی فیسبوک و مایاسپیس «My Space» در گسترش نفوذ تبلیغاتی باراک اوباما در انتخابات ریاستجمهوری سال ٢٠٠٨ میلادی آمریکا نمونهای برجسته از این دست است.